אימון בודהיסטי לחיי היומיום

בהנחיית: סנדיה בר-קמה, שלומית שלו, אלה טולנאי
תאריך הפתיחה הקרוב: 28/10/2019
מספר מפגשים: 21

תורת הנפש הבודהיסטית והתרומה שלה לחיינו האישיים והמקצועיים ולמערכות היחסים

קורס שנתי המתאים למתרגלים/ות חדשים/ות, אין צורך בניסיון מוקדם

מועד בהנחיית סנדיה בר קמה | רמת השרון | התמלא
ימי שני, 16:00-19:00 החל ב 28/10/19

מועד בהנחיית שלומית שלו | רמת השרון | ההרשמה בעיצומה
ימי ראשון, 18:00-21:00 החל ב 10/11/2019

מועד בהנחיית אלה טולנאי | בנימינה | ההרשמה בעיצומה
ימי ראשון, 18:00-21:00 החל ב 17/11/2019. בקישור זה

השאירו פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם:

מידע מלא: אימון בודהיסטי לחיי היומיום

“חשוב שלא נהפוך את הדרך הרוחנית למשהו כבד. יש לנו מספיק בעיות בחיים, ולא צריך להפוך את התרגול הרוחני לעוד בעיה. התרגול אמור להיות משהו שמקל על החיים, לא מכביד עליהם. אל תדאגו כל כך, היו שמחים” טנזין פלמו

כולנו רוצים להיות מאושרים, רגועים, שלווים, חיוניים, וליצור יחסים הרמוניים עם הסביבה ועם עצמנו. כולנו מבקשים לחיות ללא סטרס וללא דאגות, כולנו שואפים למצוא משמעות וחיבור. הגישה והתרגול הבודהיסטי מציעים לנו דרך וכלים להגשים את השאיפות הראויות והאפשריות האלה. ההתרחשויות בנפש האדם ניתנות להבנה ולשחרור באמצעות המדיטציה והרעיונות הבודהיסטים.

למי הקורס מיועד:

לכל מי שלא חי/ה על אי בודד ורוצה לשפר את איכות חייו/ה ואת מערכות היחסים שבחייו/יה, למי שרוצה ללמוד ולתרגל את הדרך הבודהיסטית כדי לחוות יותר קלוּת ושמחה בחיים האישיים (עם בני/בנות זוג, הילדים, חברים) ובחיים המקצועיים (בחדר הטיפולים, בגישור, באימון, בקשרי עבודה, בעסקים ובלימודים). נהפוך את הרעיונות הבודהיסטיים מרעיון שלמדנו – למשהו ישים, שבאמת עושה שינוי ביומיום – שמאפשר חיים קלים, שמחים והרמוניים יותר. כך א/נשים סביבנו יתחילו לשאול אותנו מה השתנה בנו ואיך הם יכולים גם…

ייחודו של קורס זה שהוא חוויתי-תרגולי. המטרה של הקורס היא להפוך ידע פנימי עמוק שנמצא בתוכנו לחוויה זמינה ואותנטית שתועיל לנו בחיי היומיום ובמפגשים עם ילדים, בני זוג, חברים ומטופלים, בחיינו האישיים והמקצועיים. בקורס נלמד את העקרונות המרכזיים של התורה והפסיכולוגיה הבודהיסטית, איך ליישם אותם בחיי היומיום, וכן מיומנויות מקצועיות ואישיות.

הקורס מתאים למתרגלים/ות חדשים/ות וותיקים/ות כאחד.
* בקורס תהיה אפשרות להביא דוגמאות אישיות מחיי היומיום, ולפתח תרגול מדיטציה יומיומי.

בין הנושאים שנלמד:

  • מדיטציה – מהי מדיטציה, כיצד היא משפיעה ועוזרת. מה בין תרגול פורמלי לתרגול לא-פורמלי. מהן הסחות דעת, ומהי תודעה צלולה ולא מוסחת. יתרונות המדיטציה בחיי היומיום, ובמפגש עם הזולת: זוגיות, ילדים, מטופלים, ואפילו בכביש. הבודהה לימד מדיטציה בארבע תנוחות עיקריות. נתרגל טכניקות מדיטציית ויפאסנה (תובנה) שונות.
  • מיינדפולנס – להיות בכאן ועכשיו: תשומת לב מודעת – איך עושים את זה ואיך מיישמים את זה באופן מועיל בחיי היומיום. רגע ההווה הוא הזמן היחידי שבו מתרחשים החיים. כדי להיות באינטימיות עם החיים ועם עצמנו – עלינו לפתח את היכולת להיות ברגע ההווה.
  • מיינדפולנס בתקשורת, דיבור נבון והקשבה מיטיבה – אבני הבניין במערכות יחסים. מהי תקשורת מיטיבה, מהם ארבעת הפרמטרים ל”דיבור נכון” על פי הבודהא, מהי הקשבה מדיטטיבית, מהם החסמים לתקשורת מיטיבה ומה מועיל. נלמד ונתרגל. 
  • דיבור פנימי שלילי – המגיפה המודרנית: אנחנו רגילים לדרבן את עצמנו על ידי ביקורת ושיפוט. מה עוד עשוי לדרבן אותנו לצמוח ולהשתנות חוץ מביקורת עצמית ושיפוט? האם הדיבור הפנימי שלי כלפי עצמי מלא גינוי, הענשה עצמית וכעס, או שהוא רך, חומל, סולח, מקבל? איך עובדים עם הדיבור הפנימי; איך להיות החבר/ה הכי טוב/ה של עצמי.
  • כעס ותסכול – האויבים הגדולים: עבודה עם כעס ותסכול – איך לפגוש אותם עם מודעות. רגשות “שליליים” הם לא אויבים בדרך הרוחנית, אין צורך להימנע מהם, להתנגד להם או להתכחש להם – אלא ללמוד להכיל אותם, לעשות להם מקום מבלי ‘ללכת לאיבוד’ בתוכם, להכיר אותם כשהם מנותקים מהסיפור, מהאשמות ומהצדקות. מהי המתנה שמביא לנו הכעס.
  • היאחזות – שורש הסבל והכאב: על פי התפיסה הבודהיסטית, כל צורות הסבל מתפתחות על בסיס היאחזות. מה זו היאחזות, ארבעת סוגי היאחזות שמנה הבודהא, איך אפשר לאהוב בלי להיאחז, מה רע בהיאחזות ואיך משתחררים מעוּלה.
  • שמחה, אושר וקלות – בודהיזם זה לא רק סבל: אנחנו נוטים לעגן את האושר שלנו על גורמים חיצוניים וארעיים; הבודהיזם מלמד שלהישען על מקורות שבריריים וארעיים כדי להיות מאושרים דן אותנו לסבל. איך לפתח יכולת להישען על כושרנו הפנימי, ולפתח תחושת רווחה פנימית שאינה תלויה בנסיבות חיצוניות. מה מונע ממני להיות מאושר/ת ברגע זה.
  • אינטימיות – מצרך מבוקש – מה לבודהיזם ולאינטימיות? למה אינטימיות כל כך מפחידה אותנו עד שלרובנו יש יחסי אהבה-שנאה איתה? מה חוסם אותנו מלהיות באינטימיות אמיתית, ואיך לשחרר את החסמים. יחסי גומלין בין האני לעולם, ביני לזולת.
  • חמלה – להיות בנעלי האחר/ת – אמפתיה וחמלה ככלי להבנה, לקרבה ולאהבה. בבסיס הגישה הבודהיסטית עומדים שני עקרונות מרכזיים: מחויבות להפחתת הסבל בעולם וחמלה – קארונה. מהי חמלה? במה שונה חמלה מרחמים? למה לעיתים יותר קל לנו להיות בחמלה כלפי א/נשים זרים וכל כך קשה לנו להיות בחמלה כלפי המשפחה, ההורים, בני/בנות הזוג שלנו? תרגולים ספציפיים לטיפוח חמלה וכדי לחיות עם לב פתוח לרווחה, ולהיות בתקשורת הממוססת את הגבולות המוכרים של “אני” ו “את/ה”.
  • איך להתמודד עם פחדים ומחשבות הרסניות – למחשבות שמתרוצצות בתודעה שלנו ללא שליטה יש כוח עצום והשפעה עצומה על חיינו. הן יכולות לגרום לפחדים, להאשמות, לדיכאון, לכעסים, לדרמות ולסבל. על פי הדהרמה, ישנם חמישה גורמים למחשבות הרסניות, וחמש דרכים להתמודד איתן. נלמד מיינדפולנס למחשבות, מטה-קוגניציה, ואיך להשתחרר מחשבות מזיקות.
  • צרכים ורגשות –  האם הרגשות שלנו מנהלים אותנו או אנחנו אותם? איך ניתן להפוך אותם להזדמנות לצמיחה משותפת, תוך כדי מתן מענה לצרכים הדדיים. אילו כלים המדיטציה והתפיסה הבודהיסטית נותנים לנו כדי להתמודד עם רגשות סוערים.  איך אני מגיב/ה למצבים של קונפליקט ותסכול בזוגיות, ואיך הייתי רוצה להגיב? התמודדות טובה יותר עם תסכול, כעס ועלבון; ויסות מצבי מתח, לחץ, וחרדה;  שליטה בתגובתיות ובשיפוטיות: מה מניע את התגובות שלנו, איך להגיב אחרת, מהי תגובה נכונה, איך להשהות תגובה, איך לפעול לא מתוך אוטומט אלא מתוך תבונה.
  • ארעיות, השתנות, בר-חלופיות – אחד משלושת מאפייני הקיום המותנה. החיים שלנו נתונים במצב תמידי של השתנות ושינוי. ההשתנות המתמדת היא טבען של כל התופעות המותנות. עבור רובנו שינוי זה דבר מפחיד ולא רצוי. נלמד איך להעריך ולחזק את ראיית הטוב שבכל אחד ואחת מאיתנו.
  • טבע הבודהא – “עצם טבענו הוא שַלו, שמח ומחובר, אך איננו יכולים לראות זאת כיוון שעל טבענו האמיתי מעיבים אמונות, סיפורים, זיכרונות, מיתוסים והרגלים אשר מכסים את תודעתנו בעננים” – ד”ר סטיבן פולדר. טיפוח איכויות הלב: אהבה, אמפתיה, חמלה, סליחה, שלווה, שמחה ויציבות. תרגולים ספציפיים לטיפוח ופיתוח טבע הבודהא שבתוכנו.
  • התכוונות מיטיבה – מרכיב מרכזי מתוך הדרך בת-8-המרכיבים. מי אנחנו רוצים להיות בכל רגע נתון? האם ההוויה שלנו תלויה במי שהיינו בעבר, מהן האפשרויות הפתוחות עבורנו. כיצד משפיע העבר על ההווה, וכיצד משפיע ההווה על העתיד.
  • חמשת המכשולים וחמשת החברים הרוחניים – הכוחות הפנימיים שמחלישים אותנו והכוחות הפנימיים שמחזקים אותנו, הטמונים בתוכנו כזרעים המחכים להשתרש, לצמוח ולפרוח. מי הם ואיך מפתחים ומטפחים אותם.
  • פחדים וחרדות – איך לעבוד עם דאגות אובססיביות; מהם שני סוגי הפחד ואיך להתמודד איתם; איך להתגבר על פחדים לא רציונליים ועל פוביות בעזרת מיינדפולנס; מה הבודהה עשה (לפני שהפך לבודהא) כאשר הוא חש פחד; מהו סוד כוחו של הפחד, ומה אפשר לעשות כדי להביס אותו.
  • להתיידד עם מפלצות – איך לעבוד עם רגשות סוערים – איך להכיר ולהתיידד עם רגשות קשים (כעס, קנאה, פחד, בושה וכו’), מבלי “לקחת עליהם בעלות”, מבלי להגיב אליהם אוטומטית, מה בין האופציה של ביטוי לבין האופציה של דיכוי.
  • מה מנהל אותנו – סנקארות ופרדיגמות. “זה מאד עוזר שמקלפים את הקליפות ומתחילים לזהות את הליבה, שמייצרת לנו את הבלגן בחיים.” (מתוך דברי אחת המשתתפות).
  • קבלה רדיקלית וחמלה עצמית – מצרך מבוקש שאף פעם אין יותר מדי ממנו! מפגש חומל ומקבל עם חלקים שונים בנו, גם אלה שאנחנו פחות אוהבים/ות. פיתוח סבלנות, עדינות, רכות וחמלה לעצמנו. תרגול ופיתוח איכויות אלו מהווה תרופת נגד לפחד, חרדה, כעס ולמגוון רגשות “שליליים”. נלמד איך להעריך ולחזק את ראיית הטוב שבכל אחד ואחת מאיתנו. “מי שאוהב/ת את עצמה, אינה יכולה לפגוע באחר/ת”. (מתוך דברי הבודהא, 5.1UD)
  • מהו אושר אמיתי – “מהו ההבדל בין הנאה לאושר? אהה… המרחק מכאן ועד לירח – מכאן ועד לגלקסיה אחרת! ההנאה היא הניסיון למלא את עצמכם. האושר הוא מה שהנכם.” – ביירון קייטי. נחקור ביחד איך לטפח ולבסס אושר אמיתי ובר-קיימא. נלמד מה בין היאחזות לאושר.
בהנחיית: סנדיה בר-קמה, שלומית שלו, אלה טולנאי

סנדיה בר קמה


מורה לדהרמה, ללימוד ותרגול בודהיזם ומדיטציית ויפאסנה, מתרגלת ומלמדת מזה 25 שנים, מורה בעמותת ‘תובנה’, ב’מרכז לרפואת גוף-נפש’ ובמסגרות נוספות, בארץ ובהודו, בריטריטים, בסדנאות ובקבוצות. חיתה 7 שנים חיי פרישות ותרגול באשרם ליוגה ומדיטציה בארצות הברית. משתמשת בכלים מהמסורת והתרגול הבודהיסטי ומהמסורת של האי-שניות (נון-דואל).
מנחה סדנאות, קורסים וקבוצות.
מאמינה שבכולנו טמונה היכולת לאהוב, לחמול, להיות נדיבים ולהתעורר.
האתר של סנדיה בר-קמה
יוטיוב – סנדיה (רקפת) בר-קמה התעוררות בחיי היומיום

שלומית שלו


בעלת  M.A בפסיכולוגיה חינוכית ו MBA עם התמחויות בייעוץ עסקי ובשיווק. בעלת ניסיון מקצועי בחברות וארגונים גדולים, בניהול פרוייקטים ובשיווק (סמנכ”ל).

בוגרת הכשרת מורי MBSR של מכון מודע למיינדפולנס, מדע וחברה מבית הספר ברוך איבצ’ר לפסיכולוגיה הבינתחומי הרצליה.

למדה ותרגלה אצל מורים שונים, במסורת הבודהיסטית ובמסורת האי-שניות. לומדת  ופעילה בעמותת “תובנה” למעלה מעשר שנים.

מאמינה כי התרגול הוא משנה חיים וכי הלימוד זמין ופתוח לכל – ללמוד להיות ולחיות ביותר שלווה ונחת, באופן מודע ולב פתוח.


אלה טולנאי


בעלת M.A בעבודה סוציאלית. מנחת MBSR, מיינדפולנס ומדיטציית ויפאסנה, מלמדת בעמותת “תובנה” ובאופן פרטי קבוצות וסדנאות מדיטציה. בוגרת תכנית הכשרת מנחי MBSR מטעם אוניברסיטת בנגור – אנגליה, מורת יוגה. מתרגלת ולומדת בודהיזם, מדיטציה ויוגה מאז שנת 2000, במהלכם שהתה תקופות תרגול ארוכות במזרח, באירופה ובארץ ולמדה עם מורים רבים. מטפלת באמצעות מיינדפולנס והאקומי.

השאירו פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם:

קורסים נוספים בהנחיית סנדיה בר-קמה, שלומית שלו, אלה טולנאי

אימון בודהיסטי לחיי היומיום

תורת הנפש הבודהיסטית והתרומה שלה לחיינו האישיים והמקצועיים.
למתרגלים/ות חדשים/ות וותיקים/ות כאחד.

מועדי הקורסים.
28.10 | סנדיה בר קמה | הקורס התמלא
10.11 | שלומית שלו | רמת השרון
17.11 | אלה טולנאי | בנימינה

קרא עוד »
גלילה למעלה