מיינדפולנס לעבודה עם ילדים ונוער – הכשרה שנתית לאנשי טיפול, חינוך ויעוץ

בהנחיית: ד”ר נמרוד שיינמן, מרכז אקדמי
תאריך הפתיחה הקרוב: 03/11/2019

* הקורס התמלא *

130 שעות אקדמיות | מנהל ומרכז אקדמי – ד”ר נמרוד שיינמן

מרצים מומחים: ד”ר ריקרדו טרש, ד”ר אביבה ברקוביץ-אוחנה, שלומית שלו, דודו חקימיאן, מאיה שלם לזר, איילת דה פיצ’וטו, חן קס, נעמי לובל-פונדק, ד”ר רמי כץ

התוכנית תאפשר לבוגריה לפתח ולהנחות מפגשי מיינדפולנס מסוגים שונים ובהקשרים שונים, בהתאמה לעולם הילד והמתבגר, בעבודה עם יחיד, קבוצה או כיתה.

השאירו פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם:

מידע מלא: מיינדפולנס לעבודה עם ילדים ונוער – הכשרה שנתית לאנשי טיפול, חינוך ויעוץ

שפת המיינדפולנס היא מהאמצעים החשובים ביותר שאנחנו מכירים לטיפוח מודעות עצמית, אינטליגנציה רגשית וחוסן נפשי בילדים. תכנית ההכשרה מביאה תפיסה ייחודית של למידה, שמשלבת בין גישות תיאורטיות, מחקרים, מודלים יישומיים והתנסויות אישיות.

התוכנית מיועדת לכל העובדים עם ילדים ונוער, בקשת הרחבה ביותר של עולמות החינוך, הטיפול והייעוץ. הלימודים בנויים על עשייה מבוססת מיינדפולנס מהארץ ומהעולם, ומשלבת ידע ותהליכים ממיטב התוכניות בארה”ב, אוסטרליה, ניו-זילנד, בהוטן ואנגליה. מיינדפולנס יומשג כאמצעי דרכו נוכל לסייע לילדים להתמודד עם אי שקט, מתח, חרדה ותסכול, ובמקביל לטפח בהם רוגע, בטחון, אינטליגנציה רגשית וחוסן נפשי.

טכניקות המיינדפולנס מפנות את הילד לגוף (תשומת לב לנשימה, גבולות גוף, תנוחה, תנועה), לעולם הרגשות (באמצעות קשב, דמיון, ציור, הבעה, הקשבה לאחר), לעולם החושים והתחושות (באמצעות התנסויות קשיבות ודמיון מודרך), כמו גם לאחרים ולקבוצה. ההתנסויות החוזרות ונשנות מפתחות מודעות וקשב של הילד לעולמו פנימי, לאחרים ולעולם, כתשתית חיונית להתפתחות כישורים רגשיים, קוגניטיביים וחברתיים. הלמידה משלבת בין גישות תיאורטיות, מחקרים, מודלים יישומיים והתנסויות אישיות.

התוכנית מדגישה ארבעה רבדים

  • רובד ההתנסויות: העברת מיינדפולנס מיטבי לילד, קבוצה או כיתה.
  • הרובד הקוגניטיבי: איך מכוונים ילדים לפתח תובנות מתוך ההתנסויות.
  • שכלול מיומנויות: כיצד משפרים מיומנויות רגשיות, חברתיות וקוגניטיביות.
  • פיתוח סל כלים: לרוגע, קשב וריכוז, מודעות עצמית, וויסות רגשי וחוסן נפשי.

אופי ההכשרה

תוכנית הלימודים תחשוף את הלומדים לפרקטיקה הייחודית של מיינדפולנס לילדים בדגש על למידה התנסותית, תרגול והדרכה. כל משתתף יקבל דפי עבודה, מאמרים, מצגות מייצגות והפניה לחומרים עיוניים ומדעיים. ההכשרה תשלב הרצאות ומצגות נושא, תהליכים קבוצתיים, צפייה בהנחיות יחיד וקבוצה, הכרת מאמרים ומחקרים, תרגול והנחייה הדדית, ועצירות לחשיבה ודיון. מודל הלמידה ידגיש גם את “הקשב המרפא” שקיים בנו כלומדים ככלי מחולל למידה והתפתחות.

למי מיועד הקורס

  • אנשי הוראה, מורים, פסיכולוגים חינוכיים, יועצות חינוכיות, גננות.
  • פסיכותרפיסטים, רופאי ילדים, עובדים סוציאליים, מטפלי הבעה ויצירה.
  • מטפלי רפואה משלימה המתמחים בעבודה עם ילדים.
  • מורי יוגה, מדיטציה או צ’י-קונג המתמחים בעבודה עם ילדים.
  • הורים הרוצים לפתח כלים לעבודה עם ילדיהם.

נושאים בהכשרה השנתית

 

מיינדפולנס – רקע היסטורי, פסיכולוגי, התפתחותי וטיפולי

  • מדיטציית תובנה: עקרונות הליבה של הפרקטיקות הבודהיסטיות
  • פסיכולוגיה בודהיסטית – הנחות יסוד, שיטות פעולה, תובנות ויישומים
  • תודעה מתבוננת, קבלה לא שיפוטית, והפרדוקס של השינוי
  • מיינדפולנס ותהליכי התפתחות, מיינדפולנס כטיפול

עולם הילד – תובנות לקראת מיינדפולנס במפגש עם ילדים

  • עולם תוך הילד: צרכים בסיסיים ועקרונות התפתחותיים
  • התפתחות הילד: תפקודי תנועה, וויסות חושי, קשב וריכוז, רגשות והתנהגויות
  • מיינדפולנס עם ילדים – הדומה והשונה לעומת מיינדפולנס עם מבוגרים
  • מיומנויות רגשיות-חברתיות וחוסן נפשי – ממה הם מורכבים וכיצד הם נבנים

שפת הדימוי ודמיון מונחה

  • מיינדפולנס ושפת הדימוי להעצמת העבודה עם ילדים
  • תהליכי דמיון מונחה עיקריים שילדים אוהבים
  • תהליכי דמיון ופיתוח מיומנויות רגשיות

יוגה ומיינדפולנס עם ילדים

  • יוגה משחקית ושפת התנועה
  • יוגה ומיינדפולנס לגיל הרך – עקרונות התפתחותיים, תנועתיים וחינוכיים.
  • הפדגוגיה של היוגה ומה כדאי ללמוד ממנה
  • יוגה ומיינדפולנס למתבגרים – עקרונות ותרגול
  • עבודה עם ילדים: קשב גוף, תחושות, נשימה, מחשבות ורגשות
  • עקרונות בבניית מערכי שיעור

מיינדפולנס עם ילדים ברחבי העולם

  • עקרונות מיינדפולנס מתוכניות באנגליה
  • עקרונות מיינדפולנס מתוכניות בניו-זילנד ואוסטרליה
  • עקרונות מיינדפולנס מתוכניות בארה”ב
  • עקרונות מיינדפולנס ואושר לאומי גולמי מבהוטן

מיינדפולנס בשדה המחקר – הבסיס והגיבוי המדעי

  • מדעי המוח ומה הם מלמדים אותנו
  • מחקרי מיינדפולנס עם ילדים ונוער – המרחב הטיפולי
  • מחקרי מיינדפולנס עם ילדים ונוער – המרחב החינוכי

מיינדפולנס ככלי טיפולי בעבודה עם ילדים ונוער

  • הדומה והשונה – מיינדפולנס לקבוצה לעומת הפרטני והאישי
  • פרוטוקולים מול סימפטומים פיזיים
  • פרוטוקולים מול סימפטומים רגשיים
  • פרוטוקולים מול בעיות התנהגותיות

מתובנות לעשייה אינטגרטיבית יישומית

  • התנסויות, תובנות, מיומנויות וכלים
  • מיינדפולנס בהתפתחות אישית ומקצועית
  • מיינדפולנס בעבודה עם ילדים – בחינוך, טיפול ותהליכי חיים

היקף: תכנית שנתית (שני סמסטרים ורטריט סופ”ש).

תעודה: לעומדים בדרישות הקורס תוענק תעודת הכשרה מטעם המרכז הישראלי לרפואת גוף-נפש.

פרטים

הקורס יתקיים במרכז גוף נפש, רמת השרון.
30 מפגשים בימי ראשון, 10:00-13:00 החל ב 03/11/2019

ד”ר נמרוד שיינמן מספר על תכנית ההכשרה במיינדפולנס לילדים

בהנחיית: ד”ר נמרוד שיינמן, מרכז אקדמי


ד”ר נמרוד שיינמן

מבכירי וחלוצי רפואת גוף-נפש בישראל. ממקימי המרכז הישראלי לרפואת גוף-נפש והמרכז הישראלי לקשיבות בחינוך. ממייסדי תכנית “שפת הקשב”, מהראשונות מסוגה בעולם בהטמעת מיינדפולנס במודל כלל בית ספרי. מלמד ומנחה מטפלים ואנשי חינוך באוניברסיטאות ומרכזים מקצועיים באוסטרליה, אסיה, אירופה וארה”ב. מייסד המיזם הבינלאומי Soul of Education שמחבר מומחי חינוך ייחודיים מהעולם כולו.

סגל מרצים ומומחים אורחים מחזור 2019-20


ד”ר ריקרדו טרש
מרצה בכיר בחוג לפסיכולוגיה בבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל-אביב. ד”ר בפסיכו-ביולוגיה וחוקר השפעות מיינדפולנס על תלמידים ומורים במערכת החינוך. מרכז הסמינר “השפעותיה הפסיכולוגיות והפיזיולוגיות של המדיטציה” והפרקטיקום “מדיטציה: תיאוריה, מחקר ומעשה”. מנחה עבודות מחקר ותזות בתחום.


ד”ר רמי כץ
פסיכולוג התפתחותי בכיר, מפתח הגישה הנוירו-התפתחותית-תפקודית, מייסד ומנהל “כישורי למידה – המרכז לקידום תפקודים”. מומחה בהבנת תפקודים מוחיים וקידומם בשירות הלמידה והחינוך. מומחה לליקויי למידה ותפקוד, הפרעות קשב וריכוז ובעיות ויסות חושי. לשעבר (1983-1988) יו”ר החטיבה לפסיכולוגיה התפתחותית.

ד”ר אביבה ברקוביץ-אוחנה
ד”ר בחקר המוח ומתרגלת מדיטציה וותיקה. מרצה בכירה בחוג לחינוך, אוניברסיטת חיפה. מומחית בחקר תהליכי מדיטציה (כולל מיינדפולנס) והשפעתם על המוח והקוגניציה. חוקרת את תחושת העצמי האוטוביוגרפי (הנראטיבי) והמינימלי (התחושתי) והרשתות המוחיות התומכות.


שלומית שלו
מנחה מיינדפולנס בכירה במרכז לרפואת גוף-נפש. בעלת תואר שני בפסיכולוגיה חינוכית ו-MBA עם התמחויות בייעוץ עסקי ובשיווק. מתרגלת מדיטציה וותיקה. בוגרת הכשרת מורי MBSR של מכון מודע, המרכז הבינתחומי הרצליה. לומדת  ופעילה בעמותת “תובנה”.


אילת דה פיצ’וטו
בעלת תואר שני בפסיכולוגיה קלינית, מוסמכת בפסיכותרפיה ומדריכה מוסמכת בשיטת החוויה הסומאטית (SE). לשעבר פסיכותרפיסטית במרכזי טיפול בקליפורניה, טוקיו והונג קונג, ומנחה ראשית ומנהלת מקצועית של תכנית עזרה ראשונה רגשית במרכז הישראלי לטיפול במתח, חרדה וטראומה. מלמדת בישראל ובאירופה, בהשתלמויות המשלבות גוף-נפש ורוח בעבודה הטיפולית.


מיה שלם לזר
מנחה בכירה של תכנית “שפת הקשב”, מומחית בהתאמת מיינדפולנס לילדים, הורים, גננות ומורים. מתמחה בשילוב מיינדפולנס, דמיון מונחה, התמקדות וקונסטלציה משפחתית בעשייה טיפולית. לשעבר מרכזת מיזם “שפת הקשב” בבית ספר תל-חי, דרום תל אביב.


דודו חקימיאן
מורה בכיר להוראת יוגה לילדים ומורה מוסמך להוראת יוגה למבוגרים. מתמחה ביוגה התפתחותית ויוגה טיפולית בעבודה עם ילדים, ומרכז הכשרות בנושא ברחבי הארץ. מוביל מיזמים שונים הקשורים בשילוב היוגה במערכת החינוך, ובחקר השפעת היוגה על למידה ואקלים בגיל הרך.


נעמי לובל-פונדק, MA
מחלוצות תחום היוגה לילדים בישראל. מורה בכירה ליוגה ומרכזת המסלול למדריכי יוגה לילדים במכון וינגייט. משלבת מיינדפולנס ויוגה בעבודתה עם ילדים בגילאי גן, בית ספר ומתבגרים. לימדה 8 שנים יוגה בחינוך המיוחד לבני נוער עם אוטיזם והפרעות נפש. בעלת תואר ראשון בחינוך יצירתי מטעם מכללת סמינר הקיבוצים, ובוגרת תואר שני בבריאות הוליסטית מטעם מכללת לסלי קולג’, ישראל.


חן קס
מלמדת מיינדפולנס בבית ספר “תל-חי”, דרום תל-אביב, מנחה בתכנית “שפת הקשב”, שנוצרה במרכז לרפואת גוף-נפש ומקנה מיומנויות קשיבות לילדים, מורים והורים. מנחת קבוצות מודעות והתפתחות.

השאירו פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם:

קורסים נוספים בהנחיית ד"ר נמרוד שיינמן, מרכז אקדמי

גלילה למעלה