מיינדפולנס לעבודה עם ילדים ונוער – הכשרה שנתית לאנשי חינוך, ייעוץ וטיפול
לפתח ולהנחות מפגשי מיינדפולנס בחינוך, בטיפול ובייעוץ.
מנחים: ד”ר נמרוד שיינמן וסגל מנחים מומחים
לבחירתכם:
מסלול אונליין
מסלול פרונטלי
תחילת קורס: 20.12.20
שפת המיינדפולנס היא מהאמצעים החשובים ביותר שאנחנו מכירים לטיפוח מודעות עצמית, אינטליגנציה רגשית וחוסן נפשי בילדים. תכנית ההכשרה מביאה תפיסה ייחודית של למידה, שמשלבת בין גישות תיאורטיות, מחקרים, מודלים יישומיים והתנסויות אישיות.
התוכנית תאפשר לבוגריה לפתח ולהנחות תהליכי מיינדפולנס מסוגים שונים ובהקשרים שונים, בהתאמה לעולם הילד והמתבגר, בעבודה עם יחיד, קבוצה או כיתה.
לאור הנחיות הקורונה, אנו פותחים שני מסלולי הכשרה:
מסלול למידת כיתה בקבוצה קטנה (במרכז ברמת השרון). אנו מתכוונים לפתוח שתי קבוצות של 9 משתתפים בכל אחת (קפסולת למידה). במהלך ההכשרה, כל קבוצה תגיע ללמידת כיתה אחת לשבועיים, לסירוגין (שבוע למידת כיתה, שבוע למידה מרחוק).
מסלול למידה מרחוק (אונליין). לומדי האונליין יצפו בכל המפגשים הפרונטליים שיועברו מהכיתה המתוקשבת של מרכז גוף נפש – עם וידאו/אודיו איכותיים ואפשרות להשתתפות פעילה דרך תוכנת הזום. המשתתפים יקבלו את הקלטות השיעורים, מצגות, מערכים, מאמרים, וחומרי למידה נוספים. תהליכי תרגול אחד-על-אחד (שיעשו בכיתה), יתרחשו בלמידה מרחוק בעבודה בזוגות בחדרי הזום. בנוסף, לומדי האונליין יתבקשו למפגשים אישיים בקבוצות קטנות, כדי למקסם את תהליך ההטמעה.
ימי ראשון, 10:00-13:00
20.12.20 – 20.06.21
ובנוסף 2 ימי תרגול מרוכזים בהם יתרגלו התלמידות/ים מערכי שיעור שיילמדו בקורס.
מרכז הקורס: ד”ר נמרוד שיינמן
מנחים.ות אורחים נוספים: ד”ר אביבה ברקוביץ-אוחנה, ד”ר רמי כץ, שלומית שלו, דודו חקימיאן, נעמי לובל-פונדק, חן קס, ד”ר’ ריקרדו טרש
ובנוסף: מפגשי אורח עם מומחים בינלאומיים (ניו זילנד, בהוטן, ועוד) מובילים בתחומם.המעוניינים להצטרף לקורס מתבקשים למלא שאלון פרטים אישיים
לפרטים נוספים צרו עימנו קשר
טלפון: 03-5495149
mindbody@mindbody.co.il
להתכתבות בוואטסאפ עם הצוות לחצ/י כאן
ד”ר נמרוד שיינמן מספר על מיינדפולנס לעבודה ילדים ונוער
שפת המיינדפולנס היא מהאמצעים החשובים ביותר שאנחנו מכירים לטיפוח מודעות עצמית, אינטליגנציה רגשית וחוסן נפשי בילדים. תכנית הלימודים מתכתבת עם מיטב יוזמות המיינדפולנס (עם ילדים ונוער) שקיימות כיום בארה”ב, אוסטרליה, ניו-זילנד, בהוטן, אנגליה וישראל. ההכשרה מביאה תפיסה ייחודית של למידה, שמחברת בין גישות תיאורטיות, מחקרים, מודלים יישומיים והתנסויות אישיות.
תוכנית הלימודים תחשוף את הלומדים לפרקטיקה הייחודית של מיינדפולנס לילדים בדגש על למידה התנסותית, תרגול והדרכה. כל משתתף יקבל דפי עבודה, מאמרים, מצגות מייצגות והפניה לחומרים עיוניים ומדעיים. ההכשרה תשלב הרצאות ומצגות נושא, התנסויות מיינדפולנס, צפייה בהנחיות יחיד וקבוצה, הכרת מאמרים ומחקרים, תרגול הדדי, שיח ודיון. מודל הלמידה ידגיש גם את הקשב המודע לעצמנו כאמצעי לתובנות והתפתחות אישית.
טכניקות המיינדפולנס מפנות את הילד לגוף (תשומת לב לנשימה, גבולות גוף, תנוחה, תנועה), לעולם הרגשות (באמצעות קשב, דמיון, ציור, הבעה, הקשבה לאחר), לעולם החושים והתחושות (באמצעות התנסויות קשיבות ודמיון מודרך), כמו גם לאחרים ולקבוצה. ההתנסויות החוזרות ונשנות מפתחות מודעות וקשב של הילד לעולמו פנימי, לאחרים ולעולם, כתשתית חיונית להתפתחות כישורים רגשיים, קוגניטיביים, התנהגותיים וחברתיים.
התוכנית מיועדת לכל העובדים עם ילדים ונוער, בקשת הרחבה ביותר של עולמות החינוך, הטיפול והייעוץ. מיינדפולנס יומשג כאמצעי דרכו נוכל לסייע לילדים להתמודד עם אי שקט, מתח, חרדה ותסכול, ובמקביל לטפח בהם רוגע, בטחון, אינטליגנציה רגשית וחוסן נפשי.
התוכנית מדגישה העצמה בארבעה רבדים
תעודה
למי מיועד הקורס
נושאי לימוד בהכשרה השנתית
מיינדפולנס – רקע היסטורי, פסיכולוגי, התפתחותי וטיפולי
עולם הילד – תובנות לקראת מיינדפולנס במפגש עם ילדים
שפת הדימוי ודמיון מונחה
יוגה ומיינדפולנס עם ילדים
מיינדפולנס עם ילדים ברחבי העולם
מיינדפולנס בשדה המחקר – הבסיס והגיבוי המדעי
מיינדפולנס ככלי טיפולי בעבודה עם ילדים ונוער
מתובנות לעשייה אינטגרטיבית יישומית
לפני 22 שנים יזמנו במרכז לרפואת גוף-נפש את תכנית “שפת הקשב”, מהראשונות מסוגה בעולם בפיתוח קשיבות ומודעות בקרב ילדים בבתי ספר. מאז ועד היום הצטבר ניסיון וידע רב, בארץ וברחבי העולם, על תהליכי מיינדפולנס, תנועה ודמיון שיעזרו לילדינו להתמודד עם אתגרים וקשיים, ולפתח משאבים, יכולות וכוחות.
תכנית הלימודים
תאריך | מנחים | נושאים עיקריים | |
מפגש 1 | 20.12.20 | נמרוד שיינמן | מיינדפולנס – עשרת מושגי היסוד.
מיינדפולנס ועולם הילד: צרכים בסיסיים, עקרונות התפתחותיים. מיינדפולנס ולמידה רגשית-חברתית. |
מפגש 2 | 27.12.20 | נמרוד שיינמן
ושלומית שלו |
מיינדפולנס התייחסותי – במפגש עם עצמנו ובמפגש עם האחר.
קשב גוף, נשימה, רגשות, ומחשבות – במפגש עם… |
מפגש 3 | 3.1.21 | נמרוד שיינמן ושלומית שלו | יסודות בהקניה ובהנחיה של תהליכי מיינדפולנס.
עקרונות ב-Inquiry – התשאולים שבאים אחרי התנסויות. |
מפגש 4 | 10.1.21 | ד”ר רמי כץ | עקרונות נאורו-התפתחותיים בעבודה עם ילדים. |
מפגש 5 | 17.1.21 | ד”ר רמי כץ | ויסות חושי, קשב וריכוז, למידה, תקשורת, תנועה, חברתיות ועוד. |
מפגש 6 | 24.1.21 | נמרוד שיינמן | מיינדפולנס ועולם הדימוי – שפות הדימוי של היוגה, הצ’י-קונג והדמיון המונחה. שפת הדימוי בהנחיית ילדים ונוער. “המקום הבטוח” בעבודה עם ילדים ונוער. השימוש בציור וכתיבה רגשית. |
מפגש 7 | 31.1.21 | נמרוד שיינמן | שפת הדימוי – המשך ותרגול הדדי. “דמיון מודרך בודהיסטי” – תהליכי “מפגש עם דמות מיטיבה”. |
מפגש 8 | 7.2.21 | נמרוד שיינמן | פסיכותרפיה מבוססת מיינדפולנס – עבודה עם רגשות קשים ועם דפוסי התנהגות אוטומטיים. תרגול הדדי. |
מפגש 9 | 14.2.21 | דודו חקימיאן | יוגה ומיינדפולנס לגיל הרך: עקרונות התפתחותיים, תנועתיים וחינוכיים. |
מפגש 10 | 21.2.21 | דודו חקימיאן | יוגה ומיינדפולנס לגיל הרך (המשך). |
מפגש 11 | 28.2.21 | נמרוד שיינמן | הפדגוגיה של היוגה. מיינדפולנס ותנועה מודעת.
תרגול הדדי ודיון קבוצתי על תנועה ולמידה מודעת. |
מפגש 12 | 7.3.21 | נעמי לובל פונדק | מיינדפולנס ויוגה בהנחיית מתבגרים.
מיינדפולנס מותאם מתבגרים – התנסות קבוצתית. |
מפגש 13 | 14.3.21 | נמרוד שיינמן | מיינדפולנס אינטגרטיבי – מערכים ותוכניות מסביב לעולם.
תרגול תהליכים מייצגים. |
מפגש 14 | 21.3.21 | נמרוד שיינמן | מיינדפולנס אינטגרטיבי (המשך). סיכום תוכניות מסביב לעולם בהתבוננות חינוכית. תרגול תהליכים מייצגים. |
פסח | 28.3.21 | חופש פסח | חופש פסח |
מפגש 15 | 4.4.21 | נמרוד שיינמן | מודלים של מערכי טיפול מבוססי מיינדפולנס – תיאוריה ותרגול. מיינדפולנס במפגש הפרטני – בעבודה עם ילדים או מתבגרים. |
מפגש 16 | 11.4.21 | נמרוד שיינמן | מערכי טיפול מבוססי מיינדפולנס (המשך). תרגול הדדי. |
מפגש 17 | 18.4.21 | ד”ר אביבה ברקוביץ אוחנה | מיינדפולנס וחקר מוח. מה מתרחש במוח בתרגולי מיינדפולנס, ומה מתפתח בנו הודות לכך. |
מפגש 18 | 25.4.21 | ד”ר ריקרדו טרש | מיינדפולנס – מחקרים, עקרונות, שיטות. |
מפגש 19 | 2.5.21 | נמרוד שיינמן | המשמעויות היישומיות של ממצאי מחקר – איך לתרגם סטטיסטיקות וידע לעשייה חינוכית או טיפולית. |
מפגש 20 | 9.5.21 | נמרוד שיינמן | מיינדפולנס עם ילדים – בנית מערכי שיעור. |
שבועות | 16.5.21 | חופש שבועות | חופש שבועות |
מפגש 21 | 23.5.21 | נמרוד שיינמן | מיינדפולנס והורות – מה כדאי ללמוד ומה ניתן ללמד. |
מפגש 22 | 30.5.21 | שלומית שלו | התבוננות ומודעות כאמצעי התפתחותי. |
מפגש 23 | 6.6.21 | נמרוד שיינמן | אינטגרציה, השלמות וסופרויז’ן |
מפגש 24 | 13.6.21 | נמרוד שיינמן | אינטגרציה, השלמות וסופרויז’ן (המשך). |
מפגש 25 | 20.6.21 | נמרוד שיינמן | מפגש מסכם. |
יום תרגול מרוכז | ייקבע בהמשך | נמרוד שיינמן | ייקבעו שני ימי תרגול מרוכזים, ברמת השרון, במפגשים בקבוצות קטנות. |
יום תרגול מרוכז | ייקבע בהמשך | נמרוד שיינמן | ייקבעו שני ימי תרגול מרוכזים, ברמת השרון, במפגשים בקבוצות קטנות. |
דר’ נמרוד שיינמן
מבכירי וחלוצי רפואת גוף-נפש בישראל. ממקימי המרכז הישראלי לרפואת גוף-נפש והמרכז הישראלי לקשיבות בחינוך. ממייסדי תכנית “שפת הקשב”, מהראשונות מסוגה בעולם בהטמעת מיינדפולנס במודל כלל בית ספרי. מלמד ומנחה מטפלים ואנשי חינוך באוניברסיטאות ומרכזים מקצועיים באוסטרליה, אסיה, אירופה וארה”ב. מייסד המיזם הבינלאומי Soul of Education שמחבר מומחי חינוך ייחודיים מהעולם כולו.
מרצה בכיר בחוג לפסיכולוגיה בבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל-אביב. ד”ר בפסיכו-ביולוגיה וחוקר השפעות מיינדפולנס על תלמידים ומורים במערכת החינוך. מרכז הסמינר “השפעותיה הפסיכולוגיות והפיזיולוגיות של המדיטציה” והפרקטיקום “מדיטציה: תיאוריה, מחקר ומעשה”. מנחה עבודות מחקר ותזות בתחום.
פסיכולוג התפתחותי בכיר, מפתח הגישה הנוירו-התפתחותית-תפקודית, מייסד ומנהל “כישורי למידה – המרכז לקידום תפקודים”. מומחה בהבנת תפקודים מוחיים וקידומם בשירות הלמידה והחינוך. מומחה לליקויי למידה ותפקוד, הפרעות קשב וריכוז ובעיות ויסות חושי. לשעבר (1983-1988) יו”ר החטיבה לפסיכולוגיה התפתחותית.
דר’ בחקר המוח ומתרגלת מדיטציה וותיקה. מרצה בכירה בחוג לחינוך, אוניברסיטת חיפה. מומחית בחקר תהליכי מדיטציה (כולל מיינדפולנס) והשפעתם על המוח והקוגניציה. חוקרת את תחושת העצמי האוטוביוגרפי (הנראטיבי) והמינימלי (התחושתי) והרשתות המוחיות התומכות.
בעלת M.A בפסיכולוגיה חינוכית ו MBA עם התמחויות בייעוץ עסקי ובשיווק. בעלת ניסיון מקצועי בחברות וארגונים גדולים, בניהול פרוייקטים ובשיווק.
בוגרת הכשרת מורי MBSR של מכון מודע למיינדפולנס, מדע וחברה מבית הספר ברוך איבצ’ר לפסיכולוגיה הבינתחומי הרצליה.
למדה ותרגלה אצל מורים שונים, במסורת הבודהיסטית ובמסורת האי-שניות. לומדת ופעילה בעמותת “תובנה” למעלה מעשר שנים.
מאמינה כי התרגול הוא משנה חיים וכי הלימוד זמין ופתוח לכל – ללמוד להיות ולחיות ביותר שלווה ונחת, באופן מודע ולב פתוח.
מורה בכיר להוראת יוגה לילדים ומורה מוסמך להוראת יוגה למבוגרים. מתמחה ביוגה התפתחותית ויוגה טיפולית בעבודה עם ילדים, ומרכז הכשרות בנושא ברחבי הארץ. מוביל מיזמים שונים הקשורים בשילוב היוגה במערכת החינוך, ובחקר השפעת היוגה על למידה ואקלים בגיל הרך.
מחלוצות תחום היוגה לילדים בישראל. מורה בכירה ליוגה ומרכזת המסלול למדריכי יוגה לילדים במכון וינגייט. משלבת מיינדפולנס ויוגה בעבודתה עם ילדים בגילאי גן, בית ספר ומתבגרים. לימדה 8 שנים יוגה בחינוך המיוחד לבני נוער עם אוטיזם והפרעות נפש. בעלת תואר ראשון בחינוך יצירתי מטעם מכללת סמינר הקיבוצים, ובוגרת תואר שני בבריאות הוליסטית מטעם מכללת לסלי קולג’, ישראל.
לפתח ולהנחות מפגשי מיינדפולנס בחינוך, בטיפול ובייעוץ.
מנחים: ד”ר נמרוד שיינמן וסגל מנחים מומחים
לבחירתכם:
מסלול אונליין
מסלול פרונטלי
תחילת קורס: 20.12.20