שפת המיינדפולנס, כשהיא מותאמת לעולם הילד והמתבגר, הופכת לאחד מהאמצעים החשובים ביותר שאנחנו מכירים לטיפוח מודעות עצמית, אינטליגנציה רגשית וחוסן נפשי. תכנית ההכשרה מביאה מגוון רחב ויישומי של מיומנויות וכלים, מותאמים לעשייה טיפולית או חינוכית, בעבודה עם יחיד או עם קבוצה או כיתה.
ההכשרה מביאה תפיסה ייחודית של למידה, שמחברת בין למידה התנסותית, גישות תיאורטיות, הכרת מודלים יישומיים, תרגול והדרכה. נחקור תהליכי מיינדפולנס פרטניים וקבוצתיים, פסיכו-חינוכיים וקליניים, כדי שנוכל "להפעיל" אותם כקטליזטור משמעותי בפיתוח כישורים, תובנות, מיומנויות וכלים. נכיר מיטב יוזמות של מיינדפולנס (עם ילדים ונוער) שקיימות כיום בארה”ב, אוסטרליה, ניו-זילנד, בהוטן, אנגליה וישראל.
התוכנית מיועדת לכל העובדים עם ילדים ונוער, בקשת הרחבה ביותר של עולמות החינוך, הטיפול והייעוץ. מיינדפולנס יומשג כאמצעי דרכו נוכל לסייע לילדים להתמודד עם אי שקט, מתח, מצוקה ותסכול, ובמקביל לטפח בהם מסוגלות, רוגע, ויסות רגשי וחוסן נפשי.
התוכנית מדגישה העצמה בארבעה רבדים:
- הנחיות מיינדפולנס: איך מתאימים התנסויות מיינדפולנס לילד, קבוצה או כיתה.
- הנעת תובנות: איך מנהלים למידה משמעותית על בסיס התנסויות המיינדפולנס.
- שכלול מיומנויות: איך מפתחים כישורים רגשיים, קוגניטיביים וחברתיים.
- פיתוח סל כלים: איך מעניקים לילד או מתבגר כלים שבהם יוכל להיזכר ולהיעזר.
למי מיועד הקורס
- א.נשי הוראה, מורים ומורות, גננות.ים.
- יועצות.ים חינוכיות, פסיכולוגים.ות חינוכיים.
- מטפלי.ות הבעה ויצירה, פסיכותרפיסטים.ות, עובדים.ות סוציאליים.
- מטפלי.ות רפואה משלימה המתמחים.ות בעבודה עם ילדים.
- מורי.ות יוגה, מדיטציה או צ’י-קונג המתמחים.ות בעבודה עם ילדים.
תעודה
- לעומדים.ות בדרישות הקורס (80% נוכחות, עמידה בתרגולים והגשת עבודות) תוענק תעודת הכשרה מטעם המרכז הישראלי לרפואת גוף-נפש.
- ההצטרפות לקורס כפופה למילוי שאלון, עמידה בתנאי הקבלה וראיון אישי.
נושאי לימוד בהכשרה השנתית
מיינדפולנס – עקרונות הליבה
- מדיטציית תובנה: עקרונות הליבה של הפרקטיקות המדיטטיביות
- פסיכולוגיה בודהיסטית – הנחות יסוד, שיטות פעולה ומשמעויות ללומד
- מיינדפולנס בהתפתחות אישית
עולם הילד – תובנות למפגשים עם ילדים ומתבגרים
- עולם הילד: צרכים בסיסיים ועקרונות התפתחותיים
- התפתחות הילד: תפקודי תנועה, וויסות חושי, קשב וריכוז, רגשות והתנהגויות
- מיינדפולנס מותאם ילד/מתבגר – הדומה והשונה לעומת מיינדפולנס עם מבוגרים
- מיומנויות רגשיות-חברתיות וחוסן נפשי – ממה הם מורכבים וכיצד הם נבנים
שפת הדימוי והמטאפורה
- איך מיינדפולנס ושפת הדימוי נפגשים
- שפת הדימוי כאמצעי להעצמת תהליכי מיינדפולנס
- מיינדפולנס ושפת הדימוי בחדר הטיפול
מיינדפולנס ועולם התנועה
- הפדגוגיה של היוגה – ומה כדאי ללמוד ממנה
- יוגה ומיינדפולנס לגיל הרך – עקרונות התפתחותיים וחינוכיים
- יוגה ומיינדפולנס למתבגרים – עקרונות ותרגול
מיינדפולנס עם ילדים ומתבגרים ברחבי העולם
- עקרונות מיינדפולנס ואושר לאומי גולמי (בהוטן)
- עקרונות מיינדפולנס לטיפוח בריאות נפשית (אנגליה)
- עקרונות מיינדפולנס ולמידה רגשית חברתית (ארה"ב)
- בניית מערכים (תכניות באוסטרליה, ארה"ב, ישראל, אנגליה)
מיינדפולנס בשדה המחקר – הבסיס המדעי
- מדעי המוח ומה הם מלמדים אותנו
- מחקרי מיינדפולנס עם ילדים ונוער – במרחב הטיפולי
- מחקרי מיינדפולנס עם ילדים ונוער – במרחב החינוכי
מיינדפולנס פרטני ככלי טיפולי (עם ילדים ונוער)
- פרוטוקולים מול סימפטומים פיזיים
- פרוטוקולים מול סימפטומים רגשיים
- פרוטוקולים מול בעיות התנהגותיות
מתובנות לעשייה אינטגרטיבית יישומית
- עקרונות הוליסטיים בטיפול וחינוך
- מיינדפולנס במצבי חיים
- מיינדפולנס בהתפתחות מקצועית ואישית
תכנית שפת הקשב, שפותחה ב-1998 במרכז לרפואת גוף-נפש, בנתה מודל של מיינדפולנס עם בתי ספר שלמים (להבדיל ממודל כיתתי), והייתה כנראה הראשונה מסוגה בעולם. מאז ועד היום הצטבר ניסיון וידע רב, בארץ וברחבי העולם, על תהליכי מיינדפולנס והטמעתם בעבודה עם ילדים ומתבגרים, כדי לסייע להם להתמודד עם אתגרים וקשיים, ולפתח בהם משאבים, יכולות וחוזקות.
לעיון בסילבוס הקורס לחצו כאן >>>
תכנית הלימודים
| תאריך | מנחים | נושאים עיקריים |
מפגש 1 | 6.11.22 | נמרוד שיינמן | מיינדפולנס – רקע, מושגי יסוד, עקרונות ליבה. מיינדפולנס ועולם הילד: הקדמות. |
מפגש 2 | 13.11.22 | נמרוד שיינמן | מיינדפולנס בראייה גופנית-נפשית. תודעה מתבוננת – קשב גוף, נשימה, תנועה, רגשות, מחשבות, נטיות ודפוסים. |
מפגש 3 | 20.11.22 | נמרוד שיינמן | יסודות בפדגוגיה קונטמפלטיבית. להיות נוכח – מודעות לגוף הנושם (תרגול קבוצתי והדדי). להיות נוכח – מקשב לעצמנו לקשב לאחר. |
מפגש 4 | 27.11.22 | נמרוד שיינמן | הגוף כעוגן – המאפיינים של הקשב לגוף והמודעות לתחושות שבו. סריקת גוף – שלוש תרגולות יסוד עם מבוגרים, מתבגרים או ילדים. הנחיית תהליכים, תחקור ושימוש בציור. |
מפגש 5 | 4.12.22 | נמרוד שיינמן | מיינדפולנס ועולם המחשבות – עקרונות והתנסויות. הנחיית תהליכי מיינדפולנס – עקרונות רצויים וטעויות נפוצות. חמשת המפריעים העיקריים בתהליכי מיינדפולנס. |
מפגש 6 | 11.12.22 | נמרוד שיינמן | מיינדפולנס ועולם הרגשות. השימוש בציור וכתיבה רגשית. מודעות רגשית: זיהוי, קשב, הכלה, חקירה, הבעה ותגובה. |
דילוג | 25.12.22 | חופש חנוכה | חופש חנוכה |
מפגש 7 | 18.12.22 | ד"ר אביבה ברקוביץ אוחנה | מיינדפולנס וחקר מוח. מה מתרחש במוח בתרגולי מיינדפולנס, ומה מתפתח בנו הודות לכך. |
מפגש 8 | 1.1.23 | ד"ר רמי כץ | עולם הילד – גישות נוירו-התפתחותיות, רגישויות, וויסות חושי ועוד. |
מפגש 9 | 8.1.23 | נמרוד שיינמן | איך מיינדפולנס ועולם הדימוי נפגשים. תהליכי "המקום הבטוח" – קבוצתי ופרטני. מפגשים והיגדים לטיפוח "איכויות לב" ו"רגשות רכים". |
מפגש 10 | 15.1.23 | נמרוד שיינמן | דמיון, מיינדפולנס וחשיבה יצירתית. מיינדפולנס ועולם הדימוי – המשך תרגול. |
מפגש 11 | 22.1.23 | דודו חקימיאן | יוגה ומיינדפולנס לגיל הרך: עקרונות תנועתיים וחינוכיים. |
מפגש 12 | 29.1.23 | דודו חקימיאן | יוגה ומיינדפולנס לגיל הרך (המשך). |
מפגש 13 | 5.2.23 | נמרוד שיינמן | מיינדפולנס אינטגרטיבי – מערכים ותוכניות מסביב לעולם. מיינדפולנס בבהוטן – תרגול תהליכים מייצגים. |
מפגש 14 | 12.2.23 | נמרוד שיינמן | מיינדפולנס אינטגרטיבי (המשך) – מערכים ותוכניות ברחבי העולם מיינדפולנס באוסטרליה – תרגול תהליכים מייצגים. |
מפגש 15 | 19.2.23 | נמרוד שיינמן | מיינדפולנס אינטגרטיבי (המשך) – מערכים ותוכניות מרחבי העולם מיינדפולנס בארה"ב ואנגליה – תרגול תהליכים מייצגים. |
מפגש 16 | 26.2.23 | מיה שלם | מיינדפולנס עם ילדים – לקחים מעבודה רבת שנים. |
מפגש 17 | 5.3.23 | מיה שלם | מיינדפולנס עם ילדים – בנית מערכי שיעור. |
מפגש 18 | 12.3.23 | נמרוד שיינמן | הפדגוגיה של היוגה והצ'יקונג – מיינדפולנס ותנועה מודעת. |
מפגש 19 | 19.3.23 | נעמי לובל פונדק | מיינדפולנס ויוגה בהנחיית מתבגרים. מיינדפולנס מותאם מתבגרים – התנסות קבוצתית. |
מפגש 20 | 26.3.23 | ד"ר ריקרדו טרש | מיינדפולנס – עקרונות, שיטות, מחקרים וממצאים. |
מפגש 21 | 2.4.23 | נמרוד שיינמן | מיינדפולנס בטיפול הפרטני – עקרונות ותרגול. מיינדפולנס במפגש הפרטני – בעבודה עם ילדים או מתבגרים. |
מפגש 22 | 16.4.23 | נמרוד שיינמן | מיינדפולנס בחדר הטיפול (המשך) מיינדפולנס בעבודה עם סימפטומים פיזיים. עקרון "יוצר הסימפטום". |
מפגש 23 | 23.4.23 | נמרוד שיינמן | מיינדפולנס במפגש עם רגשות קשים – עקרונות ותרגול הדדי. מיינדפולנס ופסיכולוגיה חיובית בעשייה חינוכית וטיפולית. |
מפגש 24 | 30.4.23 | נמרוד שיינמן | מיינדפולנס לוויסות דפוסים תגובתיים – עקרונות ותרגול הדדי. המודעות ל"דמויות פנימיות" – הדגמת טיפול ותרגול הדדי |
דילוג | 9.4.23 | חופשת פסח | חופשת פסח |
מפגש 25 | 7.5.23 | נמרוד שיינמן | מיינדפולנס, מסוגלות וחוסן נפשי – מחקרים ומשמעויות יישומיות. |
מפגש 26 | 14.5.23 | נמרוד שיינמן | סיכומים – בניית מערכים בעשייה חינוכית. |
מפגש 27 | 21.5.23 | נמרוד שיינמן | סיכומים – בניית מערכים בעשייה טיפולית. |
מפגש 28 | 28.5.23 | נמרוד שיינמן | אינטגרציה, השלמות וסופרוויז'ן |
מפגש 29 | 4.6.23 | נמרוד שיינמן | אינטגרציה, השלמות וסופרוויז'ן (המשך). |
מפגש 30 | 11.6.23 | נמרוד שיינמן | תהליכי רפלקציה, סיכום, משובים וסיום. |
| | יום תרגול | יתואם בהמשך |
| | יום תרגול | יתואם בהמשך |
כחלק מהליך ההרשמה יש למלא שאלון התאמה
לפרטים נוספים ולהרשמה – מוזמנות.ים ליצור עמנו קשר
בטלפון: 03-5495149 – גם בוואטסאפ עם מכשירים תומכים
מייל: mindbody@mindbody.co.il
או השאירו פרטים בעמוד זה