המודולות הנלמדות בתוכנית :
- שימוש בצילום בטיפול בטראומה- מרצה: ד"ר רבקה הלל-לביאן
- 'פרויקט אישי' בפוטותרפיה – מרצה: ד"ר טלי גורלי טוראל
- צילום ועריכה בסמארטפון – שם המרצה: ירון בן-חורין
- הכרות עם חלקי העצמי – מתחושות הגוף אל השיח המצולם – מרצה ירדן כרם
תוכן היחידות בהרחבה :
א .שימוש בצילום בטיפול בטראומה בשילוב הגישה הנרטיבית | פרופ' רבקה הלל-לביאן
עבודה עם אוכלוסייה שעברה טראומה דורשת רגישות רבה והבנה מעמיקה של המורכבות הרגשית. המטפל חייב להיות מיומן הן בטכניקות הפוטותרפיה והן בטיפול בטראומה.
הצילום יוצר תקשורת לא מילולית שעוקפת את התודעה הרציונלית, מאפשר גישה לעומקים רגשיים שלא תמיד ניתנים להשגה באמצעות שיחה בלבד, מעניק למטופל תחושת שליטה על התהליך הטיפולי, מאפשר בחירה במה לחשוף ומתי ויוצר מרחב בטוח לחקירה עצמית. בטראומה קיים לרוב פער בין החוויה הפנימית לתפיסת העולם החיצוני. הצילום, כאמצעי חזותי, מסייע לגשר על פער זה.
בקורס יילמדו יישומים ספציפיים בטיפול בטראומה: עבודה עם זיכרונות טראומטיים, הצילום כמסייע בבניית נרטיב חדש לאחר האירוע הטראומטי ובניית משמעות חדשה, מאפשר שיקום הזהות וחיבור מחדש לחוזקות האישיות, יוצר אפשרויות להתבוננות על החיים מזוויות חדשות. הצילום כמאפשר עבודה עם הווה ועתיד, בניית חזון לעתיד, תקווה, פיתוח מיומנויות התמודדות חדשות, חיזוק הקשר למשאבים פנימיים וחיצוניים.
שיטת העבודה כוללת צילום ווידאו וסטילס תוך עבודה על התבוננות מונחית – חקירה מובנית של התמונה או הווידאו.
יצירת קולאז‘ים – שילוב תמונות ליצירת סיפור חדש, צילום מודרך – משימות צילום ספציפיות מחוץ לחדר הטיפול.
כתיבה על תמונות – שילוב מילים וצילום.
שימוש בצילום בטיפול בטראומה מציע כלי טיפולי רב-עוצמה ויעיל. הגישה מאפשרת עבודה עדינה ויעילה עם תכנים קשים, תוך מתן תחושת שליטה ובטחון למטופל. עם ההכשרה המתאימה והרגישות הנדרשת, פוטותרפיה יכולה להוות אלטרנטיבה או השלמה יעילה לגישות טיפול מסורתיות.
ב. הלכה- ומעשה: חלון להבנת הטיפול בצילום | ד"ר טלי גורלי טוראל
לסמינר שלושה חלקים: סדנת פתיחה משותפת, הדרכה אישית בזום, מפגשים קבוצתיים לסיכום והצגת התהליך האישי.
בסדנת הפתיחה הקבוצה כולה מתנסה בתרגיל בפוטותרפיה בו יוצר כל אחד דימוי צילומי ייחודי לו.
בשלב השני דימוי זה ישמש נקודת מוצא לשיחה אישית בזום עם כל משתתף. בשיחה נדגים אחד על אחד תהליך טיפול בצילום: כיצד מתבוננת הפוטותרפיה על דימויים ואיך היא מסייעת למטפלת לנווט את השיח בין האמנותי-חזותי-אסתטי – לבין הריגשי והטיפולי.
בשני המפגשים הקבוצתיים המסיימים יציג כל משתתף חוויה אישית מתוך התהליך, באמצעות הפעלת הקבוצה ושיתוף אישי. המשוב על הצגת התהליך יהיה שונה ומיוחד וייצג את התפיסה של משוב חוויתי טיפולי.
ג. צילום ועריכה בסמארטפון | ירון בן חורין
מהפכת הסמארטפון מאפשרת לכולם לצלם, כמעט בכל זמן ובכל מקום, ולשתף את התמונות עם קהל רחב. הצילום מעודד יצירתיות, תקשורת ודו- שיח עם הסביבה. הוא מפתח יכולת התבוננות באנשים ומקומות, מזוית ופרספקטיבה חדשות. הצילום מעודד סקרנות, ניסוי ותהייה וחשיבה מקורית. מטרת הסדנה היא להנגיש את נושא הצילום ולאפשר לכל אחד לצלם תמונות יפות, מענינות ויצירתיות, בעזרת הסמארטפון בלבד. הפעילות הינה קלה ומשחררת, ובו זמנית משלבת יצירתיות ולמידה. בסדנה זו נתרכז בהבנת הראייה הצילומית, וטכניקות צילום והמפתח לתמונות מוצלחות. כמו כן, יושם דגש על עריכה ועיבוד התמונות.
ד. הכרות עם חלקי העצמי – מתחושות הגוף אל השיח המצולם : ירדן כרם
התודעה שלנו מורכבת ממספר רבדים – מחשבות, רגשות, תחושות גוף ודימויים פנימיים.
בעוד שהרבדים המילוליים (מחשבות ורגשות) מוכרים לנו, התחושות והדימויים לרוב נותרים בלתי מודעים – אף שהם משפיעים עמוקות על חיינו.
קורס זה מציע גישה אינטגרטיבית לעבודה עם חלקי העצמי (הפגועים, המגינים, המבקרים, הנעלמים), באמצעות הקשבה לתחושות הגוף ותרגום החוויה הפנימית לדימויים הנוצרים בעזרת כלי בינה מלאכותית.
העבודה מבוססת על עקרונות ההתמקדות-(Focusing) גישה שפותחה על ידי יוג’ין ג’נדלין כדרך להקשיב לחוכמה העמוקה הטמונה בתחושות הגוף.
באמצעות הדימויים נוכל:
- לראות את חלקי העצמי שלנו באופן מוחשי – לא רק לדמיין אותם.
- ליצור "מפת דרכים ויזואלית" של העולם הפנימי – מי הם החלקים ומה ההשפעה שלהם על חיינו.
- להעמיק את החקירה: מה כל חלק מנסה להביא, להגן עליו או לבטא.
- להפוך את התהליך הרגשי לחוויה מוחשית ויצירתית שמניעה שינוי.
הלומדים בקורס ירכשו כלים לליווי תהליכי מודעות עמוקים אצל אחרים, לצד פיתוח אישי – יצירת 'מפת דרכים' של העולם הפנימי ובניית מרכז עצמי יציב ומכיל.
עוד על הקורס:
- הלימודים ישלבו תאוריה, תרגולים ופרקי זמן לשאלות ודיון קבוצתי, בין השיעורים יישלחו חומרי העשרה ותרגול בית.
- בסיום הקורס יקבלו מי שעמדו בדרישות הקורס תעודת הכשרה לשימוש בפוטותרפיה בתהליכי ליווי וטיפול – התעודה מטעם מרכז גוף נפש והמרכז האקדמי לוינסקי וינגייט. קבלת תעודה מותנית בהשתתפות של לפחות 80% מהיקף הקורס וביצוע המטלות כנדרש.
- הקבלה לקורס בכפוף למילוי שאלון, עמידה בתנאי הסף ולאחר ראיון אישי.
לדוגמאות לטיפול וליווי ריגשי בכלים של פוטותרפיה היכנסו לקישור הזה
לסילבוס הקורס לחצו כאן >>>
מועדי המפגשים*:
| פוטותרפיה 2025-26, ימי ד', 17:00-20:30, קמפוס לוינסקי |
| מפגש 1 |
29.10.25 |
פרופ' רבקה הלל לביאן |
| מפגש 2 |
5.11.25 |
פרופ' רבקה הלל לביאן |
| מפגש 3 |
12.11.25 |
פרופ' רבקה הלל לביאן |
| מפגש 4 |
19.11.25 |
פרופ' רבקה הלל לביאן |
| מפגש 5 |
26.11.25 |
פרופ' רבקה הלל לביאן |
| מפגש 6 |
3.12.25 |
ד"ר טלי גורלי טוראל |
| מפגש 7 |
10.12.25 (בזום) |
ד"ר טלי גורלי טוראל |
| דילוג חנוכה |
17.12.25 |
אין שיעור |
| מפגש 8 |
24.12.25 (בזום) |
ד"ר טלי גורלי טוראל |
| מפגש 9 |
31.12.25 |
ד"ר טלי גורלי טוראל |
| מפגש 10 |
7.1.26 |
ד"ר טלי גורלי טוראל |
| מפגש 11 |
14.1.26 |
ד"ר רבקה הלל לביאן |
| מפגש 12 |
21.1.26 |
פרופ' רבקה הלל לביאן |
| מפגש 13 |
28.1.26 |
פרופ' רבקה הלל לביאן |
| מפגש 14 |
4.2.26 |
פרופ' רבקה הלל לביאן |
| מפגש 15 |
11.2.26 |
ירון בן חורין |
| מפגש 16 |
18.2.26 |
ירדן כרם |
| מפגש 17 |
25.2.26 |
ירדן כרם |
| דילוג פורים |
4.3.26 |
אין שיעור |
| מפגש 18 |
11.3.26 |
ירדן כרם |
| מפגש 19 |
18.3.26 |
ירדן כרם |
| מפגש 20 |
25.3.26 |
ירדן כרם |
| דילוג פסח |
1-8.4.26 |
אין שיעור |
| מפגש 21 |
15.4.26 |
ירדן כרם |
| דילוג יום העצמאות |
22.4.26 |
אין שיעור |
| מפגש 22 |
29.4.26 |
ירדן כרם |
| מפגש 23 |
6.5.26 |
ירדן כרם |
| מפגש 24 |
13.5.26 |
ירדן כרם |
| מפגש 25 |
20.5.26 |
ירדן כרם |
| מפגש 26 |
27.5.26 |
ירדן כרם |
| מפגש 27 |
3.6.26 |
ירדן כרם |
| מפגש 28 |
10.6.26 |
ירדן כרם |
| מפגש 29 |
17.6.26 |
ירדן כרם |
| מפגש 30 |
24.6.26 |
ירדן כרם |
| שיריון להשלמה |
1.7.26 |
|
*מועדי המפגשים יכולים להשתנות
להמשך תהליך ובדיקת התאמה מוזמנים.ות למלא שאלון
