פוטותרפיה – שימוש בצילום בתהליכי טיפול והעצמה

בהנחיית: ירדן כרם וסגל מנחים.ות מומחים.ות
תאריך הפתיחה הקרוב: 29/10/2025
תאריך סיום: 24/06/2026
מספר מפגשים: 30
שעות אקדמיות: 134
למי זה מתאים: מטפלות.ים מוסמכות.ים ו/או בעלי רקע בצילום

השאירו פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם:

תקציר הקורס

תכנית הלימודים כוללת למידה תאורטית ומעשית של החיבור בין טיפול אישי וקבוצתי עם תמונות, ביטוי עצמי רגשי דרך הצילום, עבודה קהילתית עם צילום ככלי המאפשר לבטא את הפרט ואת הקהילה כולה דרך חקירת הדימוי המצולם והבנת כוחה של התקשורת הויזואלית.

הקורס מבוסס על התנסות אישית, קבוצתית, ולימוד תיאוריות וטכניקות. בקורס יש מגוון רחב של מנחים, המציעים נקודות מבט שונות בתחום הפוטותרפיה. המפגש עם מגוון המנחים מאפשר לכל תלמיד למצוא את עבודת הפוטותרפיה שאליה הוא מתחבר ואיתה הוא רוצה להמשיך הלאה בחייו במטפל, מחנך, מדריך, מאמן וכל חיבור אחר.

,We do not see things as they are
We see things as we are


הקורס מתקיים בשיתוף פעולה עם המרכז האקדמי לוינסקי וינגייט
הלימודים יתקיימו בקמפוס לוינסקי, רח' שושנה פרסיץ 15, תל אביב (אזורי חן)

נפתחה ההרשמה לשנת הלימודים תשפ"ו 2025-26!

הלימודים יתקיימו בקמפוס לוינסקי, רח' שושנה פרסיץ 15, תל אביב (אזורי חן)
בימי ד' בין השעות 17:00 – 20:30 החל מה – 29.10.2025
במסגרת הקורס ייערך גם סיור לימודי ביום שישי 5.6.2026 בשעות הבוקר 

הקורס מיועד לא.נשי טיפול או צלמים.ות מקצועיים.ות

להמשך תהליך ובדיקת התאמה מוזמנים.ות למלא שאלון:  

 שאלון לבן

מידע מלא: פוטותרפיה – שימוש בצילום בתהליכי טיפול והעצמה
תמונות פוטותרפיה על השולחן

בכל תצלום יש שלושה סיפורים:

סיפורו של האובייקט המצולם,
סיפורו של הצלם שבחר לצלם את
האובייקט הזה על הרקע הזה,
והסיפור שאנחנו הצופים
משליכים על התצלום

(Akeret, 2000)

 

תיאור הקורס: תכנית הלימודים כוללת למידה תאורטית ומעשית של החיבור בין טיפול אישי וקבוצתי עם תמונות, ביטוי עצמי רגשי דרך הצילום, עבודה קהילתית עם צילום ככלי המאפשר לבטא את הפרט ואת הקהילה כולה דרך חקירת הדימוי המצולם והבנת כוחה של התקשורת הויזואלית.

הקורס מבוסס על התנסות אישית, קבוצתית, ולימוד תיאוריות וטכניקות. בקורס יש מגוון רחב של מנחים, המציעים נקודות מבט שונות בתחום הפוטותרפיה. המפגש עם מגוון המנחים מאפשר לכל תלמיד למצוא את עבודת הפוטותרפיה שאליה הוא מתחבר ואיתה הוא רוצה להמשיך הלאה בחייו במטפל, מחנך, מדריך, מאמן וכל חיבור אחר.

המפגשים מתקיימים מדי יום ד בשעות 17:00 עד 20:30, לאורך שנת הלימודים.

בנוסף, יתקיים שיעור אחד – צילום בשטח – ביום שישי, עם המרצה גלעד בנארי.

אין צורך במצלמה ייעודית, אפשר לצלם במצלמת הטלפון. הקורס אינו קורס צילום ואין דגש על טכניקות צילום ואיכות התמונה. אין צורך לבוא עם “מומחיות בצילום”, כדאי לבוא עם סקרנות, פתיחות, נכונות, יצירתיות, התמסרות לתהליך והשקעת זמן ומחשבה.

המודולות הנלמדות בתוכנית:

א. פוטותרפיה מעודכנת: מבוא. בינה מלאכותית. מצבי מתח וחבלה נפשית (stress & trauma) – מרצה: ד"ר צביקה תורן

ב. סדנת Photovoice – צילום ככלי להעצמה, חקירה ויצירת שינוי – ד"ר אבי המי

ג.  שימוש בצילום בטיפול בטראומה – מרצה: ד"ר רבקה הלל-לביאן

ד. הלכה – ומעשה: חלון להבנת הטיפול בצילום – מרצה: ד"ר טלי גורלי טוראל

ה. פוטותרפיה במרחבים שמעבר לטיפול – המרצה: הראל סטנטון

ו. החלטות יצירתיות בצילום כביטוי של אינדיבידואליות – מרצה: גלעד בנארי

ז. צילום ועריכה בסמארטפון – שם המרצה: ירון בן-חורין

תוכן היחידות בהרחבה:

א. פוטותרפיה מעודכנת: מבוא. בינה מלאכותית. מצבי מתח וחבלה נפשית (stress & trauma) | ד"ר צביקה תורן

הסדנה תכלול שלושה מרכיבים עיקריים:

א. על ייחודו ועוצמתו של הצילום בתהליכים של טיפול, אמון, יעוץ והנחיית קבוצות.

ב. תרומתה של הבינה המלאכותית ביצירת דימויים חזותיים ובחידוד ההבעה בשפה הצילומית.

ג. שימוש בצילומים לקיצור והעמקה של תהליכים להתאוששות ולתיפקוד מועיל ממצבים של מתח רב וחבלה נפשית (טראומה).

הסדנה מורכבת מחלקים תיאורטיים (הרצאות קצרות ומאמרים), מתיאורי מקרים ומפעילות המשתתפים בתוך המפגשים ו"שעורי בית" בין מפגשים.

לחצ/י כאן לסרטון: ד"ר צביקה תורן מספר על פוטותרפיה – שימוש בצילום בתהליכי טיפול והעצמה.

ב. סדנת Photovoice – צילום ככלי להעצמה, חקירה ויצירת שינוי | ד"ר אבי המי 

סדנה ייחודית בת ארבעה מפגשים, בהנחיית ד"ר אבי המי, המוקדשת להתנסות בשיטת Photovoice – גישה בין־לאומית חדשנית המשלבת צילום אישי עם דיאלוג קבוצתי לשם העצמה, חקירה עצמית וחיזוק תחושת השייכות. במהלך הסדנה נלמד כיצד ניתן להשתמש בצילום – גם ללא ניסיון קודם – כדי לבטא רגשות, זיכרונות, התמודדויות וחוויות משמעותיות מהחיים, ולפתוח שיח עמוק שמאפשר לראות ולהשמיע נקודות מבט שונות.

משתתפי הסדנה יתנסו בכל שלבי תהליך הפוטווויס: בחירת נושא משמעותי, צילום אישי מתוך חוויות היומיום, שיתוף תמונות וסיפורים בקבוצה, עיבוד משותף של התכנים שעלו, וגיבוש תובנות על תהליכי העצמה, התבוננות עצמית וחיבור חברתי.
הסדנה תשלב תיאוריה ופרקטיקה, ותציע כלים לעבודה טיפולית וחינוכית בצילום – במטרה לאפשר לכל משתתף לגלות את כוחו של הדימוי החזותי כמרחב לביטוי, הקשבה ושינוי.

ג. שימוש בצילום בטיפול בטראומה | ד"ר רבקה הלל-לביאן

עבודה עם אוכלוסייה שעברה טראומה דורשת רגישות רבה והבנה מעמיקה של המורכבות הרגשית. המטפל חייב להיות מיומן הן בטכניקות הפוטותרפיה והן בטיפול בטראומה.

הצילום יוצר תקשורת לא מילולית שעוקפת את התודעה הרציונלית, מאפשר גישה לעומקים רגשיים שלא תמיד ניתנים להשגה באמצעות שיחה בלבד, מעניק למטופל תחושת שליטה על התהליך הטיפולי, מאפשר בחירה במה לחשוף ומתי ויוצר מרחב בטוח לחקירה עצמית. בטראומה קיים לרוב פער בין החוויה הפנימית לתפיסת העולם החיצוני. הצילום, כאמצעי חזותי, מסייע לגשר על פער זה.

בקורס יילמדו יישומים ספציפיים בטיפול בטראומה: עבודה עם זיכרונות טראומטיים, הצילום כמסייע בבניית נרטיב חדש לאחר האירוע הטראומטי ובניית משמעות חדשה, מאפשר שיקום הזהות וחיבור מחדש לחוזקות האישיות, יוצר אפשרויות להתבוננות על החיים מזוויות חדשות. הצילום כמאפשר עבודה עם הווה ועתיד, בניית חזון לעתיד, תקווה, פיתוח מיומנויות התמודדות חדשות, חיזוק הקשר למשאבים פנימיים וחיצוניים.

שיטת העבודה כוללת צילום ווידאו וסטילס תוך עבודה על התבוננות מונחית – חקירה מובנית של התמונה או הווידאו. יצירת קולאז’ים – שילוב תמונות ליצירת סיפור חדש, צילום מודרך – משימות צילום ספציפיות מחוץ לחדר הטיפול. כתיבה על תמונות – שילוב מילים וצילום.

שימוש בצילום בטיפול בטראומה מציע כלי טיפולי רב-עוצמה ויעיל. הגישה מאפשרת עבודה עדינה ויעילה עם תכנים קשים, תוך מתן תחושת שליטה ובטחון למטופל. עם ההכשרה המתאימה והרגישות הנדרשת, פוטותרפיה יכולה להוות אלטרנטיבה או השלמה יעילה לגישות טיפול מסורתיות.

ד. הלכה- ומעשה: חלון להבנת הטיפול בצילום |  ד"ר טלי גורלי טוראל

לסמינר שלושה חלקים: סדנת פתיחה משותפת, הדרכה אישית בזום, מפגשים קבוצתיים לסיכום והצגת התהליך האישי.

בסדנת הפתיחה הקבוצה כולה מתנסה בתרגיל בפוטותרפיה בו יוצר כל אחד דימוי צילומי יחודי לו.

בשלב השני דימוי זה ישמש  נקודת מוצא לשיחה אישית בזום עם כל משתתף. בשיחה נדגים אחד על אחד תהליך טיפול בצילום: כיצד מתבוננת הפוטותרפיה על דימויים ואיך היא מסייעת למטפלת לנווט את השיח  בין האמנותי-חזותי-אסתטי – לבין הריגשי והטיפולי.

בשני המפגשים הקבוצתיים המסיימים יציג כל משתתף חוויה אישית מתוך התהליך, באמצעות הפעלת הקבוצה ושיתוף אישי. המשוב על הצגת התהליך יהיה שונה ומיוחד וייצג את התפיסה של משוב חוויתי טיפולי.

ה. פוטותרפיה במרחבים שמעבר לטיפול | הראל סטנטון

המהפכה הדיגיטלית, בעזרת הטלפונים החכמים והרשתות החברתיות, הביאה את בשורת התקשורת החזותית והשפה הויזואלית שהיו נחלתם של הצלמים בלבד בעבר, לכולם – פחות מילים, יותר תמונות. פחות מחשבה, יותר רגש ואינטואיציה.
האנושות קבלה מתנה ענקית המאפשרת לנו לצאת ממגבלת המילה (מדוברת או כתובה) לתקשורת רכה המאפשרת לראות את מה שמילים מחביאות.

בעזרת מתודת Spicture שפתחתי נלמד כיצד להשתמש בצילום בסמארטפון ככלי לזיקוק המחשבה ודיוק האמירה מתוך ההבנה שתמונה שווה 1000 מילים.

בחמשת המפגשים ונלמד ונחקור יחד כיצד נוכל ליצר תקשורת של רגש וכנות במרחבים של ארגונים, חינוך, משפחה וחברה.

לראיון עם הראל:​ https://www.youtube.com/watch?v=lNhPHMNgQTk

 

ו. החלטות יצירתיות בצילום כביטוי של אינדיבידואליות | גלעד בנארי

מה בין החשיבה היצירתית, לאינדיבידואליות – תרגול צילומי: מהי יצירתיות בצילום, פונקטיום וסטודיום, זהות צילומית.
על החלטות וסגנון בצילום – פירמית החלטות, reframing.

 

ז. צילום ועריכה בסמארטפון | ירון בן חורין

מהפכת הסמארטפון מאפשרת לכולם לצלם, כמעט בכל זמן ובכל מקום, ולשתף את התמונות עם קהל רחב. הצילום מעודד יצירתיות, תקשורת ודו-שיח עם הסביבה. הוא מפתח יכולת התבוננות באנשים ומקומות, מזוית ופרספקטיבה חדשות. הצילום מעודד סקרנות, ניסוי ותהייה וחשיבה מקורית.
מטרת הסדנה היא להנגיש את נושא הצילום ולאפשר לכל אחד לצלם תמונות יפות, מענינות ויצירתיות, בעזרת הסמארטפון בלבד. הפעילות הינה קלה ומשחררת, ובו זמנית משלבת יצירתיות ולמידה. בסדנה זו נתרכז בהבנת הראייה הצילומית, וטכניקות צילום והמפתח לתמונות מוצלחות. כמו כן, יושם דגש על עריכה ועיבוד התמונות.

עוד על הקורס:

  • הקורס בהיקף 134 שעות אקדמיות.
  • הלימודים ישלבו תאוריה, תרגולים ופרקי זמן לשאלות ודיון קבוצתי, בין השיעורים יישלחו חומרי העשרה ותרגול בית.
  • בסיום הקורס יקבלו מי שעמדו בדרישות הקורס תעודת הכשרה לשימוש בפוטותרפיה בתהליכי ליווי וטיפול – התעודה מטעם מרכז גוף נפש והמרכז האקדמי לוינסקי וינגייט. קבלת תעודה מותנית בהשתתפות של לפחות 80% מהיקף הקורס וביצוע המטלות כנדרש.
  • הקבלה לקורס בכפוף למילוי שאלון, עמידה בתנאי הסף ולאחר ראיון אישי.
  • הקורס מיועד לא.נשי טיפול או צלמים מקצועיים

לדוגמאות לטיפול וליווי ריגשי בכלים של פוטותרפיה היכנסו לקישור הזה

לסילבוס הקורס לחצו כאן >>>

מועדי המפגשים*: 

 

פוטותרפיה 2025-26, ימי ד', 17:00-20:30, קמפוס לוינסקי
מפגש 1 29.10.25 ירדן כרם
מפגש 2 5.11.25 ירדן כרם
מפגש 3 12.11.25 דר' צביקה תורן
מפגש 4 19.11.25 דר' צביקה תורן
מפגש 5 26.11.25 דר' צביקה תורן
מפגש 6 3.12.25 דר' צביקה תורן
מפגש 7 10.12.25 דר' צביקה תורן
דילוג חנוכה 17.12.25 אין שיעור
מפגש 8 24.12.25 דר' טלי גורלי טוראל
מפגש 9 31.12.25 דר' טלי גורלי טוראל
מפגש 10 7.1.26 דר' טלי גורלי טוראל
מפגש 11 14.1.26 דר' טלי גורלי טוראל
מפגש 12 21.1.26 דר' טלי גורלי טוראל
מפגש 13 28.1.26 ירון בן חורין
שריון השלמה 4.2.26
מפגש 14 11.2.26 הראל סטנסטון
מפגש 15 18.2.26 הראל סטנסטון
מפגש 16 25.2.26 הראל סטנסטון
דילוג פורים 4.3.26
מפגש 17 11.3.26 הראל סטנסטון
מפגש 18 18.3.26 הראל סטנסטון
מפגש 19 17:30 – 20:45 25.3.26 דר' רבקה הלל לביאן
דילוג פסח 1-8.4.26
מפגש 20 17:30 – 20:45 15.4.26 דר' רבקה הלל לביאן
דילוג יום העצמאות 22.4.26
מפגש 21 17:30 – 20:45 29.4.26 דר' רבקה הלל לביאן
מפגש 22 6.5.26 ירדן כרם
מפגש 23 13.5 דר' אבי המי
מפגש 24 20.5.26 דר' אבי המי
מפגש 25 27.5.26 גלעד בנארי
מפגש 26 3.6.26 דר' אבי המי
מפגש 27 5.6 – סיום ביום ששי גלעד בנארי
מפגש 28 10.6.26 גלעד בנארי
מפגש 29 17.6.26 דר' אבי המי
מפגש 30 24.6.26 ירדן כרם
שריון להשלמה 1.7.26

להמשך תהליך ובדיקת התאמה מוזמנים.ות למלא שאלון  

 שאלון לבן

 

בהנחיית: ירדן כרם וסגל מנחים.ות מומחים.ות

ניהול אקדמי – ירדן כרם

מוסמכת להוראת התמקדות מטעם המרכז להתמקדות הבינלאומי, מרצה על ההתמקדות בכנסים אקדמאים ובארגונים שונים. מטפלת בקליניקה פרטית דרך הגישות: התמקדות, S.E., הקומי, גרינברג, פאולה. מדריכה בגישה ההתייחסותית. חברה בארגון הישראלי ובאיגוד האירופאי לפסיכותרפיה גופנית.

הקימה את ביה"ס פוקוס, ביה"ס למקצועות הפוטו והוידאו תרפיה, בנתה את תכנית הלימודים והייתה המנהלת האקדמית הראשונה ומנהלת המרכז הטיפולי במרכז לוידאו תרפיה, ביה"ס מעלה. מפתחת תוכניות לימוד ומודלים לעבודה טיפולית באמצעות הוידאו והקולנוע. מבין כותבי הספר Video and Filmmaking as Psychotherapy Research and Practice, U.S.A: Routledge.

בעלת תואר MFA בקולנוע וטלוויזיה, MA במסלול לטיפול בהבעה ויצירה ו BA בפילוסופיה כללית ויהודית. הפיקה שני סרטים תיעודיים – "ריבועים של קרטון" (היתה שותפה לבימוי, תסריט וצילום) ו- "הדר – החופש לעשות".

בהנחיית: ד"ר צביקה תורן
צביקה תורן

פסיכולוג וצלם אמנותי, מנחה קורסים וסדנאות במוסדות אקדמיים רבים ובכנסים מקצועיים, חמש תערוכות (ביניהן: “שורשים וכנפיים”, “מחול הוא השפה הסודית של הנפש”), מאמרים מקצועיים על פוטותרפיה, וספר חדש “בצלמנו כדמותנו” המאגד צילום וטיפול. בעל האתר “פסיכולוגיה וצילום”

בהנחיית: ד"ר אבי המי
חוקר ומחנך, מתמחה בגישות שונות של שימוש בצילום ככלי להעצמה, דיאלוג, הכלה ושילוב, כולל עבודה עם אנשים עם צרכים מיוחדים.
כבמאי קולנוע דוקומנטרי, אבי המי משלב כלים יצירתיים מעולם המדיה עם הפדגוגיה, תוך התמחות במתודולוגיית ה photovoice.
מחקריו האקדמאיים התמקדות בהגברת קולם של קבוצות מודרות ובבחינת נקודות ההשקה בין נקודות מבט שונות, במטרה לקדם הבנה, שייכות ושיוויון.
פיתח תכנית "הקול בתמונה" (Social Emotional Photovoice), המאפשרת לתלמידים ומורים לבטא את עולמם הרגשי והחברתי באמצעות צילום. התכנית מחזקת מיומנויות כמו מודעות ושליטה עצמית, אמפתיה, תקשורת בין אישית ומסוגלות עצמית.
בהנחיית: ד"ר רבקה הלל-לביאן
פוטותרפיה | שימוש בצילום בתהליכי טיפול והעצמה

חוקרת ומרצה בכירה, דקנית הפקולטה לחינוך במרכז האקדמי לוינסקי וינגייט. הכניסה לשימוש בארץ את מתודולוגית photovoice שעוסקת בהשמעת קול באמצעות צילום, ופיתחה אותה הן כמתודולוגיה מחקרית והן כמתודה בעבודה עם קהילות כדרך לשינוי חברתי. חברה בעמותת פוטו ישראל משנת 2015 דרכה הכשירה מאות מתנדבים ל- .photovoice  ווידאו תרפיסטית, עוסקת בפסיכותרפיה ממוקדת טראומה. בעלת האתר https://www.photovoice.co.il/

בהנחיית: ד"ר טלי גורלי טוראל
טלי גורלי טוראל

פסיכותרפיסטית יונגיאנית (אונ' בר אילן)  ופוטותרפיסטית (מוסררה). התמחות בטיפול אם-תינוק (אונ' תל אביב). בעלת תואר PhD במוסיקולוגיה (אונ' בר אילן).

בהנחיית: גלעד בנארי
גלעד בנארי

קופירייטר עם מצלמה. צלם ומורה לצילום יצירתי למעלה מעשר שנים בבתי הספר המובילים לצילום בישראל. מלמד צילום במסגרת פוטותרפיה וצילום רגשי מ 2013. גלעד בוחן את המציאות בעיניים של אמן קונספטואלי והמצלמה היא לא יותר מכלי להשגת המטרה. צילום יצירתי מפגיש אותנו עם עצמנו. אנחנו משחררים את ציפור הנפש שלנו והיא חוזרת אלינו בכל תמונה שנצלם.

בהנחיית: הראל סטנטון
פוטותרפיה | שימוש בצילום בתהליכי טיפול והעצמה

פוטותרפיסט ארגוני, צלם ״מסע אחר״ ומרצה בינלאומי. מנחה סדנאות פיתוח ארגוני המתבססות על חוויה חזותית עוקפת קוגניציה. להראל נסיון עשיר של מאות הרצאות וסדנאות בחברות וארגונים בארץ ובעולם.

בהנחיית: ירון בן-חורין
פוטותרפיה | שימוש בצילום בתהליכי טיפול והעצמה

מצלם אמנותית מגיל 16. שירת ביחידת ההסרטה של חיל חינוך כבמאי ועורך.
לימודי צילום ב – School of Visual Arts, NY. ניסיון מקצועי של 30 שנים בצילום, בימוי, עריכה והפקה – בעיקר קליפים ופרסומות.
בעל תואר MBA מאונברסיטת Oxford Brookes, UK. מנחה סדנאות צילום בחו”ל מטעם אשת טורס.
כותב ל”הארץ אונליין” על צילום בסמארטפוון. פעיל בקהילות הצילום ברשתות החברתיות – Instagram, EyeEm, 500px, Tumblr.
ה-“אני מאמין” של בן חורין: ע”י הקניית האהבה שלי לצילום למשתתפים המסר שמועבר הוא: כל אחד יכול לפתח יצירתיות, במיוחד כשאין חסמים טכנולוגיים בפניכם. היו יצירתיים והסתכלו על העולם סביבכם באור חדש ומקורי. את הלמידה הזאת קחו איתכם לכל תחום ומקום שתגיעו אליו בחיים.

השאירו פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם:

קורסים נוספים בהנחיית ירדן כרם וסגל מנחים.ות מומחים.ות

פוטותרפיה – שימוש בצילום בתהליכי טיפול והעצמה

קורס העמקה – למידה מעשית ותאורטית של טיפול אישי וקבוצתי באמצעות צילום – התכנית בשילוב המרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט.

ניהול אקדמי: ירדן כרם

בהנחיית: ד"ר צביקה תורן, ד"ר אבי המי, ד"ר רבקה הלל-לביאן, ד"ר טלי גורלי טוראל , גלעד בנארי, ירון בן חורין, הראל סטנטון

נפתחה ההרשמה לשנת הלימודים תשפ"ו 2025-26!

הקורס יפתח ב-29.10.2025

קרא עוד »
Scroll to Top

להרשמה לארועי יום פתוח און ליין

*אנא בחר/י את המפגשים בהם תרצה/י להשתתף, יש לשים לב שלא להירשם למפגשים בשעות חופפות.
** פרטים וקישורים יישלחו במייל.