התמקדות (Focusing) – ככלי לתהליך אישי וככלי לטיפול – אונליין

בהנחיית: ירדן כרם
תאריך הפתיחה הקרוב: 26/10/2020
תאריך סיום: 31/05/2021
שעות אקדמיות: 96

השאירו פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם:

תקציר הקורס

“הגוף נוטה תמיד לכיוון של הרגשה טובה יותר. הוא מערכת מורכבת החפצה חיים. גופך יודע מהו כיוון הריפוי והחיים.  אם תקדיש זמן להקשיב לו באמצעות התמקדות הוא יוליך אותך צעד אחר צעד בכיוון הנכון”.
יוג’ין ג’נדלין, מפתח גישת ההתמקדות

ההתמקדות הינה גישה ייחודית המאפשרת ללמוד להכיר, לפגוש ולחוות את עצמנו. הגישה בנויה על יכולתנו להכיר את עצמנו דרך הפניית תשומת לב לאופן שבו הגוף חווה את הנושאים עימם אנו מתמודדים. באמצעות ההתמקדות ניתן להניע תהליך אישי טרנספורמטיבי וגם לבנות מיומנות טיפול משמעותית ככלי עבודה מרכזי או בשילוב עם גישות נוספות בעבודת הטיפול.
מסיימי שני הסמסטרים יהיו זכאים לתעודת הסמכת Certified Focusing Professional * של המכון הבינלאומי להתמקדות.
מוזמנים לקבוע איתנו שיחת הכרות שכוללת התנסות בהתמקדות עם מנחת הקורס

הטבת הרשמה מוקדמת עד 20.7
המעוניינים להצטרף לתוכנית מתבקשים למלא שאלון פרטים אישיים או ליצור עימנו קשר

לרגל המצב מרכז גוף-נפש מאפשר לשמור מקום בקורס על בסיס דמי רישום בלבד, עם אפשרות לביטול ההשתתפות וקבלת החזר מלא עד חודש מתחילת הקורס.  

מידע מלא: התמקדות (Focusing) – ככלי לתהליך אישי וככלי לטיפול – אונליין

ההתמקדות הינה גישה ייחודית לאופן שבו אדם יכול ללמוד להכיר, לפגוש ולחוות את עצמו. במרכז הגישה נמצאת היכולת של האדם להכיר את עצמו דרך הפניית תשומת לב לאופן שבו הגוף שלו חווה את הנושאים שאיתם הוא מתמודד. גישה מיוחדת זו של תשומת לב מפתיעה – הן בעומק ובמורכבות של התכנים שעולים לפני השטח, והן בטענה הרדיקלית, האומרת כי שינוי משמעותי יכול לקרות כאשר ישנה הפנייה של תשומת לב לתחושות העולות מהגוף, ללא צורף בפרשנות או בכל התערבות טיפולית אחרת. הגוף מספר את הסיפור העמוק, המורכב, “האמיתי” והוא גם מוליך את המתמקד לצעד הבא המדויק עבורו.

הקשר הטיפולי שנוצר מאפשר למתמקד (למטופל) לחוות את עצמו, להבין את עצמו ולפגוש בתוכו מקומות שלא פגש בהם מעולם, קודם. תוך כדי התהליך, נוצרת תחושת עצמי (self) מיטיבה, המאפשרת לאדם שמתמקד להיות מווסת יותר, בטוח ביכולת שלו להיכנס לתהליך של חקירת עצמו, וסקרן לפגוש את חלקי העצמי שלו, גם אם חלקי העצמי מכילים תכנים קשים.

את ההתמקדות פיתח פרופ’ יוג’ין ג’נדלין מאוניברסיטת שיקגו, פסיכולוג ופילוסוף בהכשרתו, אשר העלה שאלה מחקרית שנוגעת לשינוי מובהק במצבו של המטופל: למה כל כך הרבה טיפולים לא מצליחים? במחקר שערך עם עמיתיו, הם זיהו שהצלחה בטיפול לא קשורה לטכניקה שבה עובד המטפל ואף לא לאישיותו של המטפל אלא למרכיב אחר שנמצא במטופל עצמו: היכולת של המטופל “להיכנס לתוך עצמו” ולזהות את תחושותיו העמוקות. פרופ’ גנדלין זיהה שמדובר בסוג מיוחד של תחושות, המשלבות רגש, מחשבה, דמיון ותחושה גופנית, ופיתח שיטה מובנית לזיהוי ולעבודה עם תחושות אלו, להן הוא קרא: Felt Sense.

ההכרות עם ה- Felt Sense משנת חיים בכך שהיא מאפשרת להגיע לחלקים הלא מודעים של עצמנו ושל הזולת, מאפשרת ללא מודע להיפתח ולהתגלות ומסייעת בהבנת “תמונת חיינו”.

ההתמקדות הינה דרך עדינה אך פורצת דרך לטיפול בכל בעיות ומישורי חיינו – מציאת משמעות וסיפוק, התמודדות עם טראומות וחסכים, תנועה במצבים בהם ישנה חסימה, התמודדות במצבים של דיכאון וחרדה, קשיים חברתיים וזוגיות, מציאת תשובות לשאלות וספקות ותחושת פער בין המצוי לבין הפוטנציאל האישי. ההתמקדות מביאה לשינוי, ריפוי, הקלה, רגיעה, ויסות וביטוי עצמי.

ההתמקדות הינה כלי טיפולי אשר יכולה להשתלב או לעמוד בפני עצמו, אך מעבר לכך – זו גישה לחיים, האומרת כי הקשבה אל הגוף ואל המסרים החבויים בו מחברת אותנו אל מאגרי ידע, תבונה ואינטליגנציה שלא ניתן להגיע אליהם דרך המחשבות והקוגניציה בלבד. “הראש” בלבד או חיבור רגשי אינם מספיקים לשינוי עמוק, יסודי ושורשי. שינוי עמוק דורש הקשבה לחלקים הלא וורבליים בקיום שלנו הנמצאים בתחושות הגוף.

תהליך ההתמקדות הינו תהליך של הבנת עצמי שמביא לשינוי, לחיות, עניין וסקרנות. עבודה זו מאפשרת לכל אדם להתחבר לעצמי האורגני והאותנטי שלו, ומסייעת בשחרור מביקורת פנימית ומהגנות. ההתמקדות מלמדת מחדש להיות מבוגרים אשר פתוחים למשחקיות, ליצירתיות ולהנאה, מביאה תחושה של זרימה, היפתחות, הקלה וסיפוק.

תכנית לימודים מקיפה זו תקנה למשתתפים מיומנויות, כלים עמוקים לטיפול ותעודת הסמכה רשמית בגישת ההתמקדות. דגש מיוחד יינתן להכנת התשתית להקמת קליניקת התמקדות או שילוב מעשי של התמקדות בקליניקה.

תלמידי הקורס ילמדו כיצד להנחות אדם אחר בתהליך של התמקדות ובד בבד כיצד להקשיב לעצמם ולהגיע למחוזות חדשים.

ייחודיות הקורס

הקורס מועבר על ידי מנחת התמקדות מנוסה, עם ותק והשכלה של שנים רבות בתחום לצד עבודה מעשית וניסיון רב בקליניקה פרטית. מנחת הקורס מומחית בהוראה והכשירה עשרות מטפלים בגישת ההתמקדות. תלמידי הקורס יפגשו בעומקים ותובנות חדשים המתאפשרים בגישה ההתמקדות וילמדו לעומק כיצד לעבוד עם הזולת בהתמקדות (בין אם ככלי בפני עצמו או בשילוב עם כלים טיפוליים נוספים).

בסמסטר ב’ תפתח מניפה רחבה של אפשרויות להתמקדות במצבים מורכבים כגון טראומה, ביקורות וחסמים.

שיטת הלימוד

הרצאות פרונטאליות ולמידה תיאורטית של התמקדות, לצד תרגול קבוצתי, תרגול אישי והתייחסות לשאלות העולות מהתרגול, קריאת מאמרים והתמקדות עמיתים בין המפגשים. לתלמידי התוכנית תישלח חוברת עם חומר הלימוד.


מנחי הקורס

ירדן כרם: מורה מוסמכת על ידי המרכז הבינלאומי להתמקדות. ירדן הסמיכה עד כה עשרות מטפלים בגישת ההתמקדות, היא מרצה בכנסים אקדמאיים ובהשתלמויות שונות וכותבת על ההתמקדות. בשיעורים המועברים על ידי ירדן כרם יילמדו העקרונות והיישום של התמקדות בדרך הנגישה לכל אדם, בצורה חוויתית, מעמיקה ומרגשת.

סמסטר א

לימוד עקרונות הבסיס של התמקדות, הטמעה והפנמה של הפילוסופיה, העקרונות והפרקטיקה של התמקדות.
מתן כלים, מיומנויות, ניסיון וביטחון בהתמקדות וליווי מתמקדים כגישה המשתלבת בעבודה הטיפול הקיימת או עומדת בפני עצמה.

לחצ/י כאן לתכני ותאריכי המפגשים בקורס

מתכונת והיקף שעות

המפגשים יהיו בימי שני בין השעות 17:30 – 20:30
מספר השיעורים: 12

סמסטר ב’

בסמסטר ב’ נלמד על המפגש של התמקדות עם מגוון המצבים האנושיים עמם מגיעים אנשים לטיפול וכיצד עבודה עם FELT SENSE מאפשרת שינוי וריפוי במצבים כגון טראומה, ביקורת פנימית, חסימה לפעולה וקבלת החלטות.

** בסיום שלב זה המשתתפים אשר ישלימו את מטלות הקורס יעמדו בתנאים לקבלת תעודת Proficiency as Focusing Partner מטעם המרכז הבינלאומי להתמקדות בניו יורק.

מתכונת והיקף שעות

המפגשים יהיו בימי שני בין השעות 17:30 – 20:30.
מספר השיעורים: 12

לחצ/י כאן לתכני ותאריכי המפגשים בקורס

עיקרו של שלב זה הינו להעמיק את הלימוד ולגבש כלים שמטרתם לסייע לחיים לזרום במלוא עוזם ולא רק להתקיים לנוכח המעטפות, המסכות, הקשיים, ההגנות והאירועים ההיסטוריים שלנו.
בסמסטר זה נעמיק ונפגוש בקצוות של עצמנו – בכוחות הבריאה, הצמיחה, האמונה ואהבת עצמו לצד המקומות החשוכים והאפלים הקיימים בו, והיכולת להעביר את הזולת בתהליך.
נמשיך ונעמיק את יכולתנו להגיע לקשר מאד עמוק ואותנטי עם עצמי וליכולת להיות בקשר עם כל חלקי העצמי. נדע כיצד לגעת בחומרים מורכבים בצורה נגישה ואף נעימה, למרות מורכבותם. נלמד ונקבל בטחון בהנחיה של אנשים אחרים בתהליך ההתמקדות, לצד תהליך עומק אישי.

סמסטר זה בנוי מחמש מודולות:

א.    התמקדות במצבי טראומה – ליווי סשן של עבודה בטראומה

  • מהי טראומה – תיאוריה וכיצד ניתן לזהות מצב טראומטי אצל המתמקד.
  • תגובת המוח לארוע טראומטי
  • המושגים: בריחה, לחימה, קפאון, עירור יתר, אקטיבציה, דיסוסיאציה, הכווצות, התנתקות, מערבולת הטראומה, מערבולת הריפוי, פריקה, משאבים, חלון הסבילות, פנדולציה, טיטרציה ועוד.
  • כיצד משלבים עבודה במצבי טראומה עם תהליך התמקדות “רגיל”

ב.       התמקדות במצבים של חסימה לפעולה וקבלת החלטות

  • חסימה לפעולה הינו מצב שכיח בחיים שלנו. יש לנו חסימות על עניינים “גדולים” או מהותיים כמו קושי לסיים תואר, חסימה לעסוק בפעילות גופנית, לעבור לתזונה בריאה, ליצור (לכתוב, לרקוד, לנגן ועוד), לפתוח או להגדיל את הקליניקה, ללמד, לנוח, לצאת לטיול סביב העולם – או להתקשר / לשלוח מייל. להתמקדות יש הרבה מה להציע בנושא זה. נקודת המוצא הינה שמתחת לחסימה יש אוצר שמחכה שנגלה אותו.
  • קבלת החלטות – אני רוצה לגור בעיר ובו זמנית לגור בכפר. אני רוצה להיות אמא אבל לא רוצה לוותר על הרווקות. ההתמקדות מלמדת אותנו להקשיב לקולות המנוגדים ולהתקדם הלאה, למקום מיטיב, למרות שבתחילה אנו רואים רק קושי, התנגשות וסתירה?

ג.      עבודה עם “הילד הפנימי” ומציאת חוויה מתקנת

  • לילדות שלנו השפעה מעצבת על חיינו. אבל, כשם שחיינו עוצבו בעבר כתגובה לאנשים ולאירועים שקרו בעברנו, אנו יכולים לפסל ולעצב את אישיותנו מחדש, דרך ההבנה של מה שקרה לנו אז והפנמה של חוויה מתקנת ובריאה.

הסמסטר יעמיק את תרגול ההתמקדות לבניית מיומנויות וביטחון והעמקת התהליך האישי

בסיום שלב זה יעמדו המשתתפים בתנאים והניסיון לקבלת תעודת Proficiency as Focusing Partner מטעם המרכז הבינלאומי להתמקדות בניו יורק.

בוגרי הקורס מספרים כי הקורס היה חוויה עוצמתית ומשנת חיים עבורם. עם סיום הקורס, ההתמקדות הפכה להיות חלק משמעותי בחייהם.

 

התמקדות – ירדן כרם, ימי ב’, 17:30 – 20:30
התמקדות סמסטר א’
מפגש 12.11.20מהי ההתמקדות? מה מטרתה? מושגי היסוד והפילוסופיה של גישת ההתמקדות
מפגש 29.11.20שפת הנוכחות – The presence language  היכולת “להיות ברגע” מתוך עמדה של קשיבות וקבלה ולאפשר למתמקד להיות בהווה על מנת לאפשר לתחושה להתהוות ולעלות למודע
מפגש 316.11.20החשיבות הטיפולית של ההדהוד ועקרונות ההדהוד – א
מפגש 423.11.20עקרונות ההדהוד והעקרונות המנחים להקשבה – ב’ + השימוש במילה “משהו” + איך מהדהדים דימוי + מה עושים כאשר מגיעים כמה נושאים
מפגש 530.11.20הכרות עם 4 השלבים של סשן התמקדות, ולמידה של הנושאים הבאים: הפאוזה, שלב “הכניסה לגוף”, ושלב יצירת המגע עם התחושה – ההכרה בתחושה, תיאור התחושה + התחושה אודות התחושה
מפגש 67.12.20שלב יצירת המגע עם התחושה: אמירת השלום וההתיידדות עם התחושה + העמקת המגע
דילוגחנוכה 14.12.20
מפגש 721.12.20העמקת המגע – הזמנות נוספות + התמקדות על תחושות חיוביות והיכולת להעמיק בהן
מפגש 828.12.20ההזמנות של סוף הסשן
מפגש 94.1.21יחסים בעולם הפנימי: כיצד ההתמקדות חושפת דחפים מובלעים וחששות מודחקים
מפגש 1011.1.21מה קורה כאשר מגיע כלום + התמודדות עם קשיים בתהליך + “סולו פוקוסינג”
מפגש 1118.1.21איך מסבירים את ההתמקדות לאדם שלא מכיר – סשן ראשון בהתמקדות ללקוח
מפגש 1225.1.21סיכום סמסטר א
דילוג1.2.21

 

התמקדות סמסטר ב’ (הסמכה)
מפגש 18.2.21“המבקר הפנימי”  – הקשבה ושיח עם החלק התוקף
מפגש 215.2.21המבקר הפנימי” – הבנה של החלק המותקף”
מפגש 322.2.21טראומה – מהי טראומה ומה קורה בגוף באירוע טראומטי, מושגי יסוד
מפגש 41.3.21טראומה – פריקת אנרגיה טראומטית מהגוף
מפגש 58.3.21טראומה  – פריקה של אנרגיה טראומטית מהגוף (המשך)
מפגש 615.3.21טראומה – שילוב עבודה במצבי טראומה בסשן של התמקדות
דילוג22.3+29.3.21
מפגש 75.4.21קבלת החלטות
מפגש 812.4.21קבלת החלטות
מפגש 919.4.21חסימה לפעולה
מפגש 1026.4.21חסימה לפעולה
מפגש 113.5.21התמקדות ויצירת מציאות
מפגש 1210.5.21סיכום וחלוקת תעודות

 

 

 

בהנחיית: ירדן כרם
yarden_cerem

ירדן כרם, מוסמכת להוראת התמקדות מטעם המרכז להתמקדות הבינלאומי, מרצה על ההתמקדות בכנסים אקדמאים ובארגונים שונים. מטפלת בקליניקה פרטית דרך הגישות: התמקדות, S.E., הקומי, גרינברג, פאולה. מדריכה בגישה ההתייחסותית. חברה בארגון הישראלי ובאיגוד האירופאי לפסיכותרפיה גופנית.

הקימה את ביה”ס פוקוס, ביה”ס למקצועות הפוטו והוידאו תרפיה, בנתה את תכנית הלימודים והייתה המנהלת האקדמית הראשונה ומנהלת המרכז הטיפולי במרכז לוידאו תרפיה, ביה”ס מעלה. מפתחת תוכניות לימוד ומודלים לעבודה טיפולית באמצעות הוידאו והקולנוע. מבין כותבי הספר Video and Filmmaking as Psychotherapy Research and Practice, U.S.A: Routledge.

בעלת תואר MFA בקולנוע וטלוויזיה, MA במסלול לטיפול בהבעה ויצירה ו BA בפילוסופיה כללית ויהודית. הפיקה שני סרטים תיעודיים – “ריבועים של קרטון” (היתה שותפה לבימוי, תסריט וצילום) ו- “הדר – החופש לעשות”.

השאירו פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם:

קורסים נוספים בהנחיית ירדן כרם

גלילה למעלה

להרשמה לארועי יום פתוח און ליין

*אנא בחר/י את המפגשים בהם תרצה/י להשתתף, יש לשים לב שלא להירשם למפגשים בשעות חופפות.
** פרטים וקישורים יישלחו במייל.