עם שמש בימין

התמקדות (Focusing) ככלי לתהליך אישי וככלי לטיפול

בהנחיית: ירדן כרם, מנחה אורחת: חמוטל שפיצר גת
תאריך הפתיחה הקרוב: 06/03/2024
תאריך סיום: 31/07/2024
מספר מפגשים: 24
שעות אקדמיות: 96
למי זה מתאים: קהל רחב, אנשות.י חינוך, מטפלות.ים

השאירו פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם:

תקציר הקורס

"הגוף נוטה תמיד לכיוון של הרגשה טובה יותר. הוא מערכת מורכבת החפצה חיים. גופך יודע מהו כיוון הריפוי והחיים.  אם תקדיש זמן להקשיב לו באמצעות התמקדות הוא יוליך אותך צעד אחר צעד בכיוון הנכון".

יוג'ין ג'נדלין, מפתח גישת ההתמקדות

ההתמקדות הינה גישה ייחודית לאופן שבו אדם יכול ללמוד להכיר, לפגוש ולחוות את עצמו. במרכז הגישה נמצאת היכולת של האדם להכיר את עצמו דרך הפניית תשומת לב לאופן שבו הגוף שלו חווה את הנושאים שאיתם הוא מתמודד. גישה מיוחדת זו של תשומת לב מפתיעה – הן בעומק ובמורכבות של התכנים שעולים לפני השטח, והן בטענה הרדיקלית, האומרת כי שינוי משמעותי יכול לקרות כאשר ישנה הפנייה של תשומת לב לתחושות העולות מהגוף, ללא צורף בפרשנות או בכל התערבות טיפולית אחרת. הגוף מספר את הסיפור העמוק, המורכב, "האמיתי" והוא גם מוליך את המתמקד לצעד הבא המדויק עבורו.

באמצעות ההתמקדות ניתן להניע תהליך אישי טרנספורמטיבי וגם לבנות מיומנות טיפול משמעותית ככלי עבודה מרכזי או בשילוב עם גישות נוספות בעבודת הטיפול

לצפייה במפגש היכרות שהתקיים עם מנחת הקורס ירדן כרם – לחצ/י כאן >>>

מועד חדש לקורס אביב קיץ 2024 – נפתח להרשמה 

הקורס ייפתח ב-6.3.2024 ויתקיים אונליין בזום בימי ד' בין השעות 09:30 – 12:30 

במסגרת הקורס יתקיימו 2 ימי לימוד ותרגול מרוכזים:

יום ו' 28.6
יום ו' 12.7
בין השעות 09:00 – 15:00
*ימים אלו יתקיימו במרכז גוף נפש רמת השרון

כחלק מהליך המיונים לקורס יש למלא שאלון התאמה 

 שאלון לבן

 

מידע מלא: התמקדות (Focusing) ככלי לתהליך אישי וככלי לטיפול

הקשר הטיפולי שנוצר מאפשר למתמקד (למטופל) לחוות את עצמו, להבין את עצמו ולפגוש בתוכו מקומות שלא פגש בהם מעולם, קודם. תוך כדי התהליך, נוצרת תחושת עצמי (self) מיטיבה, המאפשרת לאדם שמתמקד להיות מווסת יותר, בטוח ביכולת שלו להיכנס לתהליך של חקירת עצמו, וסקרן לפגוש את חלקי העצמי שלו, גם אם חלקי העצמי מכילים תכנים קשים.

את ההתמקדות פיתח פרופ’ יוג’ין ג’נדלין מאוניברסיטת שיקגו, פסיכולוג ופילוסוף בהכשרתו, אשר העלה שאלה מחקרית שנוגעת לשינוי מובהק במצבו של המטופל: למה כל כך הרבה טיפולים לא מצליחים? במחקר שערך עם עמיתיו, הם זיהו שהצלחה בטיפול לא קשורה לטכניקה שבה עובד המטפל ואף לא לאישיותו של המטפל אלא למרכיב אחר שנמצא במטופל עצמו: היכולת של המטופל “להיכנס לתוך עצמו” ולזהות את תחושותיו העמוקות. פרופ’ גנדלין זיהה שמדובר בסוג מיוחד של תחושות, המשלבות רגש, מחשבה, דמיון ותחושה גופנית, ופיתח שיטה מובנית לזיהוי ולעבודה עם תחושות אלו, להן הוא קרא: Felt Sense.

ההכרות עם ה- Felt Sense משנת חיים בכך שהיא מאפשרת להגיע לחלקים הלא מודעים של עצמנו ושל הזולת, מאפשרת ללא מודע להיפתח ולהתגלות ומסייעת בהבנת “תמונת חיינו”.

ההתמקדות הינה דרך עדינה אך פורצת דרך לטיפול בכל בעיות ומישורי חיינו – מציאת משמעות וסיפוק, התמודדות עם טראומות וחסכים, תנועה במצבים בהם ישנה חסימה, התמודדות במצבים של דיכאון וחרדה, קשיים חברתיים וזוגיות, מציאת תשובות לשאלות וספקות ותחושת פער בין המצוי לבין הפוטנציאל האישי. ההתמקדות מביאה לשינוי, ריפוי, הקלה, רגיעה, ויסות וביטוי עצמי.

ההתמקדות הינה כלי טיפולי אשר יכולה להשתלב או לעמוד בפני עצמו, אך מעבר לכך – זו גישה לחיים, האומרת כי הקשבה אל הגוף ואל המסרים החבויים בו מחברת אותנו אל מאגרי ידע, תבונה ואינטליגנציה שלא ניתן להגיע אליהם דרך המחשבות והקוגניציה בלבד. “הראש” בלבד או חיבור רגשי אינם מספיקים לשינוי עמוק, יסודי ושורשי. שינוי עמוק דורש הקשבה לחלקים הלא וורבליים בקיום שלנו הנמצאים בתחושות הגוף.

תהליך ההתמקדות הינו תהליך של הבנת עצמי שמביא לשינוי, לחיות, עניין וסקרנות. עבודה זו מאפשרת לכל אדם להתחבר לעצמי האורגני והאותנטי שלו, ומסייעת בשחרור מביקורת פנימית ומהגנות. ההתמקדות מלמדת מחדש להיות מבוגרים אשר פתוחים למשחקיות, ליצירתיות ולהנאה, מביאה תחושה של זרימה, היפתחות, הקלה וסיפוק.

תכנית לימודים מקיפה זו תקנה למשתתפים מיומנויות, כלים עמוקים לטיפול ותעודת הסמכה רשמית בגישת ההתמקדות. דגש מיוחד יינתן להכנת התשתית להקמת קליניקת התמקדות או שילוב מעשי של התמקדות בקליניקה. תלמידי הקורס ילמדו כיצד להנחות אדם אחר בתהליך של התמקדות ובד בבד כיצד להקשיב לעצמם ולהגיע למחוזות חדשים.

ייחודיות הקורס:

הקורס מועבר על ידי מנחת התמקדות מנוסה, עם ותק והשכלה של שנים רבות בתחום לצד עבודה מעשית וניסיון רב בקליניקה פרטית. מנחת הקורס מומחית בהוראה והכשירה עשרות מטפלים בגישת ההתמקדות. תלמידי הקורס יפגשו בעומקים ותובנות חדשים המתאפשרים בגישה ההתמקדות וילמדו לעומק כיצד לעבוד עם הזולת בהתמקדות (בין אם ככלי בפני עצמו או בשילוב עם כלים טיפוליים נוספים).

בסמסטר ב’ תפתח מניפה רחבה של אפשרויות להתמקדות במצבים מורכבים כגון טראומה, ביקורות וחסמים.

שני מפגשים יהיו עם מרצה אורחת – חמוטל גת שפיצר.

נושאי המפגשים:

  1. הילד הפנימי והורות עצמית.
  2. התמקדות כמפתח לשלום פנימי.

שיטת הלימוד:

הרצאות פרונטאליות ולמידה תיאורטית של התמקדות, לצד תרגול קבוצתי, תרגול אישי והתייחסות לשאלות העולות מהתרגול, קריאת מאמרים והתמקדות עמיתים בין המפגשים. לתלמידי התוכנית תישלח חוברת עם חומר הלימוד.

סמסטר א’:

לימוד עקרונות הבסיס של התמקדות, הטמעה והפנמה של הפילוסופיה, העקרונות והפרקטיקה של התמקדות.

מתן כלים, מיומנויות, ניסיון וביטחון בהתמקדות וליווי מתמקדים כגישה המשתלבת בעבודה הטיפול הקיימת או עומדת בפני עצמה.

סמסטר ב’:

בסמסטר ב’ נלמד על המפגש של התמקדות עם מגוון המצבים האנושיים עמם מגיעים אנשים לטיפול וכיצד עבודה עם FELT SENSE מאפשרת שינוי וריפוי במצבים כגון טראומה, ביקורת פנימית, חסימה לפעולה והילד הפנימי.

עיקרו של שלב זה הינו להעמיק את הלימוד ולגבש כלים שמטרתם לסייע לחיים לזרום במלוא עוזם ולא רק להתקיים לנוכח המעטפות, המסכות, הקשיים, ההגנות והאירועים ההיסטוריים שלנו.

הסמסטר יעמיק את תרגול ההתמקדות לבניית מיומנויות וביטחון והעמקת התהליך האישי, נעמיק ונפגוש בקצוות של עצמנו -בכוחות הבריאה, הצמיחה, האמונה ואהבת עצמו לצד המקומות החשוכים והאפלים הקיימים בו, והיכולת להעביר את הזולת בתהליך.

נמשיך ונעמיק את יכולתנו להגיע לקשר מאד עמוק ואותנטי עם עצמי וליכולת להיות בקשר עם כל חלקי העצמי. נדע כיצד לגעת בחומרים מורכבים בצורה נגישה ואף נעימה, למרות מורכבותם. נלמד ונקבל בטחון בהנחיה של אנשים אחרים בתהליך ההתמקדות, לצד תהליך עומק אישי.

סמסטר זה בנוי משלוש מודולות:

א.    התמקדות במצבי טראומה – ליווי סשן של עבודה בטראומה

מהי טראומה – תיאוריה וכיצד ניתן לזהות מצב טראומטי אצל המתמקד.

  • תגובת המוח לארוע טראומטי
  • המושגים: בריחה, לחימה, קפאון, עירור יתר, אקטיבציה, דיסוסיאציה, הכווצות, התנתקות, מערבולת הטראומה, מערבולת הריפוי, פריקה, משאבים, חלון הסבילות, פנדולציה, טיטרציה ועוד.
  • כיצד משלבים עבודה במצבי טראומה עם תהליך התמקדות “רגיל”

ב.       התמקדות במצבים של חסימה לפעולה

חסימה לפעולה הינו מצב שכיח בחיים שלנו. יש לנו חסימות על עניינים “גדולים” או מהותיים כמו קושי לסיים תואר, חסימה לעסוק בפעילות גופנית, לעבור לתזונה בריאה, ליצור (לכתוב, לרקוד, לנגן ועוד), לפתוח או להגדיל את הקליניקה, ללמד, לנוח, לצאת לטיול סביב העולם – או להתקשר / לשלוח מייל. להתמקדות יש הרבה מה להציע בנושא זה. נקודת המוצא הינה שמתחת לחסימה יש אוצר שמחכה שנגלה אותו.

ג. התמקדות עם ביקורת פנימית הרסנית

ד.      עבודה עם “הילד הפנימי"

לילדות שלנו השפעה מעצבת על חיינו. אבל, כשם שחיינו עוצבו בעבר כתגובה לאנשים ולאירועים שקרו בעברנו, אנו יכולים לפסל ולעצב את אישיותנו מחדש, דרך ההבנה של מה שקרה לנו אז והפנמה של חוויה מתקנת ובריאה. כמו כן נילמד לזהות את המרכיבים של התקשרות בטוחה, כיצד ניתן להתמקד על חוויה זו ומציאת חוויה מתקנת.

ה. התמקדות כמפתח לשלום פנימי

תעודה:

בסיום שלב זה יעמדו המשתתפים בתנאים לקבלת תעודת Proficiency as Focusing Partner מטעם המרכז הבינלאומי להתמקדות בניו יורק.

* התעודה בתשלום אגרת הצטרפות בנפרד ישירות למכון הבינלאומי להתמקדות.

לקריאה ועיון בסילבוס הקורס המלא – לחצו כאן

מועדי המפגשים*:

התמקדות (אונליין) – ירדן כרם, ימי ד',09:30-12:30
התמקדות א'
מפגש 1 6.3.24 התמקדות – רעיונות מרכזיים מושגי יסוד
מפגש 2 13.3.24 ההיסטוריה של גישת ההתמקדות + שפת הנוכחות
מפגש 3 20.3.24 עקרונות ההדהוד
מפגש 4 27.3.24 עוד על חשיבות ההדהוד והזמנות ראשונות של יצירת המגע
מפגש 5 3.4.24 הזמנות של יצירת המגע
מפגש 6 10.4.24 התחושה אודות התחושה, מה עושים כאשר מגיעים כמה נושאים, ניהול "נכון" של סשן של התמקדות דרך הקשבה, הכרה ושיח עם כל החלקים
מפגש 7 17.4.24 העמקת המגע – לב הסשן
דילוג פסח 24.4.24
מפגש 8 1.5.24 העמקה בהעמקת המגע  – הזמנות נוספות
מפגש 9 8.5.24 הזמנות של סוף הסשן
מפגש 10 15.5.24   solo focusing העמקת המגע / הזמנות נוספות+
מפגש 11 22.5.24 רוצה ולא רוצה – יחסים מורכבים בעולם הפנימי – א'
מפגש 12 29.5.24 רוצה ולא רוצה – יחסים מורכבים בעולם הפנימי – ב'
התמקדות ב' (הסמכה)
מפגש 1 5.6.24 התמקדות עם ביקורת פנימית הרסנית
דילוג שבועות 12.6.24
מפגש 2 19.6.24 טראומת שוק – הגדרות ומושגי יסוד
מפגש 3 26.6.24 טראומה – עקרונות העבודה לפריקת אנרגיה טראומטית
מפגש 5+4 28.6.24 – יום ו' הילד הפנימי והורות עצמית – חמוטל שפיצר
מפגש 6 3.7.24 טראומה – כיצד עוברים במצבי קפאון, לחימה ובריחה
מפגש 7 10.7.24 חסימה לפעולה – איך ההתמקדות מבינה את הסיטואציה
מפגש 8+9 12.7.24 – יום ו' התמקדות כמפתח לשלום פנימי – חמוטל שפיצר
מפגש 10 17.7.24 חסימה לפעולה – הזמנות ראשונות
מפגש 11 24.7.24 חסימה לפעולה – התהליך השלם
מפגש 12 31.7.24 איך מציגים את ההתמקדות למי שלא מכיר – ופרידה
שריון השלמה 7.8.24

*מועדי המפגשים יכולים להשתנות

לפרטים נוספים ולהרשמה
מוזמנים.ות להשאיר פרטים בעמוד זה או ליצור עמנו קשר בטלפון 
03-5495149 בוואטסאפ או במייל: mindbody@mindbody.co.il

בהנחיית: ירדן כרם, מנחה אורחת: חמוטל שפיצר גת

ירדן כרם

 מוסמכת להוראת התמקדות מטעם המרכז להתמקדות הבינלאומי, מרצה על ההתמקדות בכנסים אקדמאים ובארגונים שונים. מטפלת בקליניקה פרטית דרך הגישות: התמקדות, S.E., הקומי, גרינברג, פאולה. מדריכה בגישה ההתייחסותית. חברה בארגון הישראלי ובאיגוד האירופאי לפסיכותרפיה גופנית.

הקימה את ביה"ס פוקוס, ביה"ס למקצועות הפוטו והוידאו תרפיה, בנתה את תכנית הלימודים והייתה המנהלת האקדמית הראשונה ומנהלת המרכז הטיפולי במרכז לוידאו תרפיה, ביה"ס מעלה. מפתחת תוכניות לימוד ומודלים לעבודה טיפולית באמצעות הוידאו והקולנוע. מבין כותבי הספר Video and Filmmaking as Psychotherapy Research and Practice, U.S.A: Routledge.

בעלת תואר MFA בקולנוע וטלוויזיה, MA במסלול לטיפול בהבעה ויצירה ו BA בפילוסופיה כללית ויהודית. הפיקה שני סרטים תיעודיים – "ריבועים של קרטון" (היתה שותפה לבימוי, תסריט וצילום) ו- "הדר – החופש לעשות".

בהנחיית: חמוטל שפיצר גת

פסיכותרפיסטית גוף נפש רוח, מורה ומנחה להתמקדות מטעם המכון הבינלאומי בניו יורק.
מנחה לקונסטלציה משפחתית.
בעלת קליניקה פרטית לליווי תהליכי עומק רגשיים באמצעות הגוף.
בוגרת מכללת רידמן, המרכז הישראלי לרפואת גוף נפש, בית הספר לקונסטלציה משפחתית.

השאירו פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם:

קורסים נוספים בהנחיית ירדן כרם, מנחה אורחת: חמוטל שפיצר גת

התמקדות (Focusing) ככלי לתהליך אישי וככלי לטיפול

גישה ייחודית לאופן שבו אדם יכול ללמוד להכיר, לפגוש ולחוות את עצמו באופן ישיר ומיידי, להניע תהליך אישי טרנספורמטיבי, ולבנות מיומנות טיפול משמעותית ככלי עבודה מרכזי או בשילוב עם גישות נוספות בעבודת הטיפול.

בהנחיית: ירדן כרם

מנחה אורחת: חמוטל גת-שפיצר

בסיום הקורס יעמדו המשתתפים בתנאים והניסיון לקבלת תעודת Proficiency as Focusing Partner מטעם המרכז הבינלאומי להתמקדות בניו יורק*

* בכפוף לתנאים המפורטים בעמוד הקורס

הקורס מיועד לקהל הרחב, לא.נשי חינוך, ולמטפלים.ות

נפתחה ההרשמה לקורס אביב קיץ.

הקורס ייפתח ב-6.3.2024

קרא עוד »
Scroll to Top

להרשמה לארועי יום פתוח און ליין

*אנא בחר/י את המפגשים בהם תרצה/י להשתתף, יש לשים לב שלא להירשם למפגשים בשעות חופפות.
** פרטים וקישורים יישלחו במייל.