עם שמש בימין

מסע למיטיבי לכת – שיחה עם רות בן אשר, אודות הקורס "מסע העצמי"

שלום רות. שמעתי שבקרוב נפתח מחזור חדש של קורס "מסע העצמי", בהנחייתך.

נכון. מדובר בקורס מיוחד העוסק בטיפול בטראומות התפתחותיות דרך שלבי טרום הלידה והלידה, שלבים אשר אינם נלמדים במסגרת לימודי הפסיכולוגיה ההתפתחותית הרגילה. זהו קורס שמיועד למטפלים מנוסים מקשת מקצועות, אשר עברו בעצמם טיפולים ועשו עבודת עומק בנוגע לטראומות חייהם ועדיין נותרה בהם תחושה שיש מקומות עמוקים בנפשם שלא קבלו מענה.

הרעיון העומד בבסיס "מסע העצמי" הוא שטראומה שהתרחשה בגיל מוקדם כל כך משפיעה על כל חיינו באופן שאינו ניתן לחשיבה או לידיעה בדרך המוכרת לנו מהפסיכותרפיה המסורתית, ועל כן יש צורך בכלים אחרים כדי לזהות אותה, להתיר אותה, ולחלץ את האדם מהעצירה ההתפתחותית שנוצרה בגין הטראומה, כדי שימשיך וישלים את מסע חייו.

בדימוי פשוט, אם נדמה את האדם להיכל, הרי שהטראומות הביאו לכך שחלק מחדרי ההיכל סגורים על מנעול ומהווים איום על המתגוררים בו, ולזהירות בתנועותיהם, מבלי שיבינו את המקור לצמצום ולתקיעות. עבודה עם הטראומות המוקדמות האלה פותחת חדרים אלה לרווחה, משחררת מהם את השדים ומביאה לתנועה חופשית, חיה וזורמת בתוך ההיכל כולו.

ישנם שלושה אלמנטים מרכזיים המרכיבים את "מסע העצמי": הראשון הוא תשומת לב – מיינדפולנס לגוף ולתחושותיו, השני הוא עבודה עם טראומות התפתחותיות דפוסי התקשרות מוקדמים של שלבי טרום הלידה והלידה, והשלישי הוא מסע משותף של כל משתתף יחד עם קבוצת חברים לדרך (המשתתפים הנוספים של הקורס).

זה מסקרן ומעורר סימני שאלה. תוכלי להסביר עוד קצת?

המרכיב הראשון הוא מיינדפולנס לגוף ולתחושותיו: הקורס נעזר ביכולת הקשבה עמוקה אל הגוף, ואל מה שהגוף משדר. בהיותנו יצורים סנסורי-מוטוריים מהיוולדנו, הגוף זוכר כל חוויה שחווינו, כולל אלה של ההריון והלידה. אלא, שמאחר וחלקי המוח המרכיבים את הזיכרון הדקלרטיבי (מה שאנו מכנים זיכרון – זה שמספר את סיפור חיינו) עדיין לא נוצרו – הסיפור היחיד שעומד לרשותנו הוא סיפורו של הגוף, המשקף בדייקנות את חוויות העבר שלנו כולל הטראומות המוקדמות שחווינו. בקורס נלמד לזהות את הסיגנלים ואת הקריאות הנשלחים אלינו מהגוף, ונמצא את המענה ההולם ביותר כדי לאפשר להתפתחות העצמי להיחלץ ממקומות תקועים ומדפוסים מקובעים.

על כן מוזמנים להצטרף לקורס מטפלים ששפת הגוף ותחושותיו מוכרת להם מהפרקטיקות בהן הם עובדים: מטפלים שסיימו את הקורס "הגוף זוכר", מטפלי SE, האקומי, התמקדות ובוגרי פסיכותרפיה גוף-נפש למיניהן.

בקרוב נקיים סדנת יום של Trauma Informed Mindfulness עבור מי שמתרגלים ומי שמלמדים  מדיטציית מיינדפולנס. בעוד שמדיטציית מיינדפולנס יכולה להיות כלי נהדר לטיפוח איכויות מיטיבות ולפיתוח יכולות של ויסות וחוסן, עבור אנשים שעברו טראומות שלא עובדו, עלול התירגול להעלות מחדש את הטראומה ולהביא להצפה ולמצוקה רגשית וגופנית קשה, עד כדי תחושה של אובדן שליטה. בסדנה זו נלמד עקרונות בסיס לזיהוי מופעי הטראומה בעת התירגול וכלים להתמודדות עם אותם מופעים. הסדנה היא חיונית ביותר לכל אנשי המקצוע שמשתמשים במיינדפולנס בעבודתם.

המרכיב השני הוא טראומות התפתחותיות ודפוסי התקשרות: קורס "מסע העצמי" עוסק בטראומות התפתחותיות, דרך שלבי טרום הלידה והלידה. טראומה התפתחותית היא טראומה הנובעת מהסביבה המוקדמת של האדם ומדפוסי ההתקשרות וה Bonding של ראשית חייו.   טראומות התפתחותיות מוקדמות אלה של טרום הלידה והלידה יוצרות  מודל עבודה פנימי, מעין תלכיד המורכב מהתארגנות גופנית- נפשית, מאמונה של האדם על העצמו ועל העולם ומהיווצרות דפוסים ספציפיים של מערכות יחסים. מודל עבודה פנימי זה נחקק באורגניזם (גוף-נפש-נשמה-רוח) של האדם, משפיע ומנהל את חייו של האדם בעולם. גם מטפלים מנוסים ביותר אינם מכירים את עולם טרום הלידה והלידה, לא מלימודיהם ולא מהטיפולים שעברו. הסיבה לפנות למקום מוקדם זה בהתפתחות נובע מהאמונה שטראומות מוקדמות אלה עשויות להוות מצע לפסיכופתולוגיות מאוחרות יותר, וכי ככל שמגיעים קרוב יותר למקור התהוות הבעיה – כך יש סיכוי רב יותר להתיר אותה באמצעות מענה הולם ומדויק.  הקורס מחזיר את המשתתפים, פעמים רבות לראשונה בחייהם המודעים, לשלבים המוקדמים ביותר של התפתחותם, למקומות בהם הכל התחיל, כדי למצוא מענה, ריפוי ופוטנציאל להתמרה עמוקה של העצמי.

העבודה שאני מלמדת מטפלים מוסיפה להם ממד חדש של זיהוי והתוודעות – הם קודם כל לומדים לחוות טראומות מוקדמות אלה בגופם ובנפשם שלהם ורק ולאחר מכן כיצד לתרגם את התהליך האישי שלהם לכלי טיפולי על מנת להרחיב את מעגל הריפוי אל מטופליהם – זו הכוונה החשובה ביותר מבחינתי לקורסים שאני מעבירה במרכז גוף נפש.

חשוב לי לציין שבקרוב אתחיל בסדרת המפגשים בנושא דפוסי היקשרות הפתוחה למטפלים ולקהל הרחב, אשר תפתח הזדמנות ייחודית להכיר את נושא דפוסי ההתקשרות ולעבוד עימן. כפי שנאמר פה לעיל, דפוסי ההתקשרות שנוצרו בילדותנו המוקדמת הטביעו את חותמם על חיינו ובאים לביטוי בדפוסי מערכות היחסים הזוגיים והבינאישיים הבוגרים שלנו.

איך לומדים את זה בפועל?

במחזור הקרוב של הקורס מתוכננים 13 מפגשים מרוכזים. הקורס הוא לא עיוני אלא חווייתי. כל משתתף עובר תהליך גם אישי וגם קבוצתי. יש פה חוויה של קבוצת אנשים אשר הולכת יחד בדרך משותפת לאורך כמה חודשים. המסע אל העצמי הוא לא מסע שעושים דרך ספר לימוד (צוחקת).

מה הפרופיל של משתתפי הקורס?

לקורסים מגיעים מטפלים מרקעי חיים מגוונים, המשותף לכולם הוא הרצון שלהם להתפתח, להגיע למקומות ולתובנות אליהם לא הצליחו להגיע באפיקים אחרים. המשתתפים מבינים שמדובר בתהליך משולב: אישי וקבוצתי כאחד. הם מגיעים לקורס עם מוכנות לסיוע הדדי: לתת אוזן קשבת, לתת כתף, וגם לאפשר לאחרים להאזין ולסייע להם. זה קורס שלא ניתן פשוט לשבת בו מהצד ולהתבונן. נדרשת מעורבות פעילה גם בתהליך האישי וגם בתהליכים של אחרים. הקורס אינו פשוט ברמה הרגשית, ולכן מתאים רק לאנשים בעלי ניסיון חיים, כאלו אשר חוו דברים בחייהם, ויודעים מהו 'מסע חיים'. הרי זהו גם שם הקורס – 'מסע עצמי'. זהו המרכיב השלישי החיוני "במסע העצמי".

אז הקורס מיועד רק לאנשים מבוגרים? או שאני טועה פה?

לקורס מגיעים משתתפים מכל קשת הגילאים. הרי ישנם צעירים אשר עשו מסעות מרשימים בזמן קצר, והם נמצאים ברמת בשלות אישית גבוהה. ומנגד ישנם גם אנשים בגילאי 50 או 60 שהם ללא בשלות מספקת, ואשר לא חוו 'מסע חיים' מורכב, ולא צברו ניסיון. זו אינה שאלה של גיל, אלא של בשלות פנימית, ויכולת האדם להתעקש ולגעת ברגשות העמוקים ביותר, לעסוק בפצעים ובטראומות שרוב האנשים נרתעים מהם. זו שאלה של יכולת התמודדות, וגם של מוכנות לתמוך במשתתפים אחרים.

וואו. זה מזכיר לי טרקים הרפתקניים בשמורות טבע נסתרות.

המממ… זו דרך אחת לנסח את זה. אם מישהו מתלבט ולא בטוח שהקורס יתאים לו, אפשר ומומלץ לשוחח איתי לפני הרשמה. נוכל לבדוק יחד האם זה מתאים. מעבר לזה, לפני תחילת כל מחזור חדש של 'מסע העצמי', אני שולחת לנרשמים שאלון אישי, אשר למעשה מתחיל את המסע. השאלון לא פשוט למענה. אם מישהו מוצא את השאלות כחושפניות או מרתיעות מדי, אז זה סימן שהקורס לא מתאים לו. וגם זה בסדר גמור.

נשמע מאתגר. מה אומרים בוגרי הקורס שכבר סיימו אותו בהצלחה?

הקורס מתנהל עם עוצמות חזקות, כך שמשתתפיו לעתים נשארים חברים, גם שנים אחריו. בוגרים רבים מסיימים את הקורס כשהם ממש נפעמים, ומודים לי על הזכות לצאת למסע הזה. חלקם מעידים שהקורס ממש שינה להם את החיים לטובה. נכון, זה מסע קשה, אבל סופו מתגמל מאד. החיבור הקבוצתי מאפשר לתמוך במי שמתקשה, ולסייע לו להתקדם. כשעוברים את המסע בקבוצה, מגיעים לפסגות הגבוהות ביותר ולתהומות העמוקים ביותר של הגוף והנפש – מקומות שפשוט לא היינו מגיעים אליהם בדרך אחרת. התוצאות, בסופו של דבר, מתבטאות באופן יומיומי – אנשים מצליחים להתגבר על פחדים וחששות אשר ליוו אותם כל חייהם, לעתים מבלי שהבינו קודם מה מקור החשש. יש בוגרים שסיפרו לי איך הידע והניסיון שקיבלו בקורס גרם להם לשנות מערכות יחסים לא מוצלחות, בהם הם 'נתקעו' במשך שנים. אנשים מגלים אסרטיביות וביטחון, עוצמות שלא ידעו בכלל שיש בתוכם. כמובן שאין פה שום יומרה להבטיח 100% הצלחה לכל משתתף. אף מסע לא מגיע עם 'תעודת ביטוח' להצלחה. אבל שווה מאד לנסות.

ומה הקורס נותן למטפלים, בפן המקצועי?

יש חיבור הדוק בין הפן האישי והפן המקצועי, בכל תחום טיפולי. כאשר המטפל מסייע לעצמו, הוא יוכל לטפל טוב יותר באחרים. בוגרי הקורס משתחררים מטראומות, והופכים יותר מאוזנים. הם יכולים להכיל טוב יותר חוויות חיים קשות. הם מסוגלים לשאת טוב יותר את הסבל של המטופלים שלהם, וגם למנוע מהם סבל מיותר. זו יכולת עצומה, שהיא ממש מתנה.

רות, את אחת ממנחות המטפלים המנוסות שיש. הרקע המקצועי העשיר והמגוון שלך מן הסתם תורם המון למשתתפים במסע. למסע מאתגר צריך מורת דרך 'תותחית'.

(מבט מתפלא). בבקשה, בוא לא נדבר עליי אלא על המסע עצמו. זה העיקר. גם אם ההרשמה למחזור הנוכחי תתמלא מהר, אני אוביל בעתיד מסעות נוספים אל העצמי, וכל שותפה או שותף לדרך, מוזמנים להצטרף ולגלות על עצמם עולם ומלואו.

בהחלט. תודה רבה על השיחה – היה מעניין מאד, ולגמרי מעורר מחשבה.

שמחתי לספר.

 

Trauma Sensitive Mindfulness – סדנת אונליין

סדנת אונליין ייחודית עבור מנחים/מטפלים הנעזרים במיינדפולנס בעבודתם.

מנחה: רות בן אשר | תאריך: 02/04/2020
המפגש יתקיים ב ZOOM
לקראת המפגש ובמהלכו תינתן תמיכה טכנית מטעם מרכז גוף נפש.

קרא עוד »

דעת-לב שזירת קומת הרוח בקומת הנפש – אמנות המפגש הבובריאני במרחב הטיפולי

שפת הזיקה של בובר בניגון הייחודי שבה, והכלים התודעתיים הנלמדים במעשה הטיפול, מאפשרים למטופל לחוש בעצמיותו הפועמת, הנגלית מבעד ליסוד הרוחי הפונה וקורא אליו מנפש זולתו. זיקה זו של נפש בנפש, רוח ברוח, בין המטפל למטופל ובין המטופל לזולתו, מעוררת גל רחב של ריפוי. ריפוי מתוך פגישה.

קורס שנתי למטפלות.ים, בעלות.י הסמכה טיפולית, ונסיון בעבודה פרטנית בקליניקה

בהנחיית רות בן אשר ואילניה קור

הקורס יתקיים במרכז גוף נפש רמת השרון

המחזור הבא ייפתח בשנת הלימודים הבאה – תשפ"ה

הודעה על פתיחת ההרשמה תתפרסם כאן ובדיוור הישיר

קרא עוד »

הגוף זוכר – טיפול ממוקד גוף בטראומה

מיומנויות וכלים לאבחון וטיפול בטראומה

קורס למטפלות.ים מוסמכות.ים בעלי.ות קליניקה פעיל.ה

מנחות: גיל גמזון-קפלר, נילי קורש

מנחה אורחת: רות בן-אשר

המחזור הבא ייפתח בשנת הלימודים הבאה – תשפ"ה

הודעה על פתיחת ההרשמה תתפרסם כאן ובדיוור הישיר

קרא עוד »

הגוף כמשאב להתמודדות עם מצבי דחק, טראומות ורגשות סוערים. סדנה למטפלות.ים

כיצד לסייע במצבים של עוררות יתר ורגשות סוערים על רקע של טראומה.

מנחות: גיל גמזון-קפלר ונילי קורש

הסדנה מיועדת למטפלים.ות מוסמכים.ות ופעילים.ות

הסדנה הבאה תתקיים ב-24.7.23 בין השעות 09:30 – 16:30 במרכז גוף נפש

קרא עוד »
Scroll to Top

להרשמה לארועי יום פתוח און ליין

*אנא בחר/י את המפגשים בהם תרצה/י להשתתף, יש לשים לב שלא להירשם למפגשים בשעות חופפות.
** פרטים וקישורים יישלחו במייל.