MBSR – גישת אימון מנטלי להפחתת לחץ ושיפוטיות

 

באמצעות תרגול מיינדפולנס בגישת MBSR ניתן להפחית לחץ, שיפוטיות ואף כאבים כרוניים וקשיי שינה.

MBSR – גישת אימון מנטלי להפחתת לחץ ושיפוטיות

 

אז מה זה (Mindfulness-Based Stress Reduction)?

בעברית: “הפחתת מתחים מבוססת מיינדפולנס” היא שיטת אימון מנטלי שיעילותה הודגמה במחקרים רבים.

את השיטה פיתח הפרופסור ג’ון קבאט-צין (Jon Kabat-Zinn), רופא אמריקני מאוניברסיטת מסצ’וסטס שהיה תלמידו של חתן פרס נובל ברפואה, סלבדור לוריאה. 

תרגול MBSR עושה שימוש בטכניקת המיינדפולנס (מודעות קשובה) כדי לפתח סוג ייחודי של תשומת לב לעצמנו, מה שמכונה “מודעות “לַרֶגע”. 

למרות שמקור תרגול המיינדפולנס הוא בבודהיזם, קבאט-צין הסיר ממנה את המאפיינים הבודהיסטיים כך שהתוכנית עצמה אינה כוללת תכנים של המסורת הבודהיסטית אלא רק את תרגול המיינדפולנס שתועלותיו הודגמו במחקרים מדעיים רבים.

 

התרגול מאפשר לנו ללמוד לשים לב למה אנחנו באמת חשים

בזמן תרגול מדיטציית המיינדפולנס, המודט מבחין בתחושותיו הגופניות, הבחנה זו מסייעת לאתר את השורשים של אי הנחת והמתח שהפכו לחלק כמעט בלתי נפרד מהחיים של רבים.

גישת ה-  MBSR מאפשרת לפתח בהדרגה יכולת להגברת האיזון הרגשי והרווחה הנפשית.

מתרגלי המיינדפולנס ערים יותר למחשבות ורגשות אשר לרוב פועלים את פעולתם ללא מודעות ומקבלים כלים לוויסות שלהם. 

אחת המיומנויות הבסיסיות ביותר הנלמדות במיינדפולנס היא היכולת לשהות עם ולקבל את העומס המנטלי והרגשי שמאפיין את החיים המודרנייםתרגול מנטלי זה מסייע להם להפחית אמונות נוקשות, דפוסי מחשבה ורגשות שליליים ובדרך זו, להוסיף לחייהם שמחה, חיוניות ורוגע.

 

השיטה הוכחה כאפקטיבית לסובלים מסיפטומים לחץ, אי נחת כרונית, דיכאון, חרדה, פוסט טראומה והתמכרויות 

מחקרים מדעיים שנערכו בשנים האחרונות הראו שתרגול השיטה, מועיל במספר אספקטים בעייתיים בחיים כמו לחץ, כאבים ומחלות. 

כמו כן נמצא כי הוא מסייע לטיפול בכאבים כרוניים, בסימפטומים של דיכאון, הפרעות חרדה, תסמונת פוסט-טראומטית ובטיפול בהתמכרויות. 

 

אבל לא רק! כל אדם שמעוניין לשפר את רווחתו הנפשית ימצא בגישה ערך רב.

נמצא שתרגול קבוע של מיינדפולנס מסוגל להשפיע על תפקוד מבנים במוח הקשורים לוויסות רגשי ותפקוד קוגניטיבי.

המיינדפולנס מלמד אותנו קודם כל את מלאכת הריכוז – הכוונת תשומת הלב לכאן ולעכשיו ללא הסחות דעת מיותרות.
רוב המחשבות שלנו עוסקות בדרך כלל בטרדות העבר ובדמיונות על העתיד ומה שמתרחש ברגע זה, בהווה, “מתפספס”.
אולם בפועל לא קיים באמת זמן אחר חוץ מהרגע הנוכחי, זה הזמן בו אנו חווים את חוויית חיינו ורק בהווה ניתן לחולל שינויים משמעותיים בחיים שלנו.

הריכוז בהווה, מפתח קשב משימתי ומפחית עקה, הפחתת החרדות מסייעת במקרים של אי נחת, לחץ קל עד חרדה ודיכאון או מצוקה גופנית.
תרגול מדיטציית מיינדפולנס עוזר לאנשים להפחית בדמיונות מטרידים רגשית ועוזר להם להתמקד טוב יותר במשימות קוגניטיביות.

נמצא שלאימון המיינדפולנס גם יתרונות בריאותיים: 

  • חיזוק המערכת החיסונית (כפועל יוצא בהפחתה ברמתם של הורמני סטרס)
  • שיפור הרווחה הנפשית והפחתה במצוקה פסיכולוגית
  • הגברת קצב עיבוד המידע במוח תוך הפחתת המאמץ המשימתי והמחשבות אשר אינן קשורות למשימה. 
  • חיזוק  ההיכרות עם מנגנוני הנפש, את יכולת ההקשבה הפנימית ואת ויסות החשש מהעתיד.

מתרגלי מיינדפולנס מדווחים על יתר סיפוק ממערכות יחסים. 

מספר מחקרים מצאו שהיכולת של האדם להיות קשוב, מאפשרת לו להגיב באופן חיובי למתח ביחסים זוגיים, משפרת את היכולת הרגשית לתק ומפחיתה את התרחשותם של משברים זוגיים. 

עדויות מחקריות רבות מצביעות שמיינדפולנס מגן מפני השפעות רגשיות מלחיצות של קונפליקטים ביחסים זוגיים.

מדיטציית המיינדפולנס הפכה בשני העשורים האחרונים לחלק אינטגרלי של שיטות טיפול שונות: טיפול קוגניטיבי-התנהגותי, טיפול דיאלקטי, טיפול בחרדת בחינות וטיפול בחיילים הסובלים מהלם קרב.

קורס מיינדפולנס MBSR במרכז גוף ונפש 

הקורס המעשי של מרכז גוף-נפש: “MBSR – הפחתת מתחים מבוססת מיינדפולנס” מועבר על ידי מנחים בעלי הסמכה רשמית וניסיון רב ובהקפדה על תכנית הקורס המקורית כדי שמסיימי/ות הקורס יוכלו בעתיד להגיש מועמדות לקורס מורי MBSR הבינלאומי בהתבסס על השתתפותם בקורס. 

הקורס כולל 8 מפגשים ועוד יום תרגול מרוכז. 

משתתפי הקורס מקבלים חוברת וספר בעברית וכן הכוונה אישית במהלך השיעורים וביניהם, חומרי העשרה ותרגולי בית הנשלחים לתלמידים/ות בין השיעורים. 

בנוסף המרכז מקיים מגוון רחב של קורסים וימי תרגול המיועדים למי שרוצה להמשיך את התרגול ולהעמיק בו.

השיעורים בקורס MBSR כוללים לימוד תאורטי, תרגול מיינדפולנס ופרק זמן לשאלות והכוונה.

משך הזמן של תרגול המיינדפולנס מתחיל בכמה דק’ בשיעור הראשון ועד לחצי שעה בשיעורים האחרונים.

 

 

 

 

 

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

גלילה למעלה