נעים להכיר – שיחה קצרה עם יהל אביגור, מנחה קורסי “מיינדפולנס למתחילים” במרכז גוף נפש

יהל אביגור, מנחה את קורס “מיינדפולנס למתחילים” במרכז גוף נפש, מתרגל ולומד מדיטציית תובנה (ויפאסנה) כבר חמש עשרה שנים. בשנים האחרונות הוא מורה למדיטציה ופילוסופיית החיים הבודהיסטית. פגשנו אותו לשיחה.

 איך הגעת לעסוק בתחום?

כמו הרבה ממי שמגיע לתחום הזה, ובמיוחד אלו שלוקחים אותו ברצינות, הגעתי למדיטציה מתוך סבל. הייתי צעיר מאוד, והחיים הרגישו לא יציבים, דחוקים וחסרי כיוון. לאחר מכן התחילה תקופה שבה המדיטציה והדהרמה, התורה הבודהיסטית, היתה קול שני לחיים. הייתי יוצא לריטריטים ארוכים בישראל או ובמזרח ולאפשרויות החדשות שהמדיטציה פתחה היה כוח ממגנט. אחרי שנים רבות שהתעסקתי בתחום החינוך ועבדתי עם בני נוער, מבוגרים וצעירים, הבנתי שאני רוצה להקדיש את עצמי להוראה. ראיתי איזה שינוי זה עושה בחיים של אנשים.”

מה הייתה נקודת המפנה, שהחלטת שזה התחום שאתה רוצה ללמד?

“כשראיתי מה המדיטציה ודרך הדהרמה עושות לי, הבנתי מה הפוטנציאל של הדבר הזה. אבל רק אחרי יותר מעשור של תרגול ולימוד אינטנסיביים בהנחיית מורים נפלאים הרגשתי שאני יכול להנחות אנשים בעבודה עם העולם הפנימי שלהם. התחלתי בקורס אחד שהעברתי פעם, פעמיים, שלוש, ודרך מה שאנשים שיתפו נוכחתי עד כמה זה אפקטיבי, אפילו בקורסים קצרים. זה נראה טריוויאלי היום, כשאנחנו יודעים כל כך הרבה על  היתרונות של תשומת לב קשובה, אבל באותן שנים הייתי זקוק להרבה הוכחות כדי לראות שאני לא היחיד שזה עושה לו פלאים. החלטתי שאני רוצה להקדיש את חיי לזה.”

מה התרומה הכי גדולה של המדיטציה עבורך?

“התרגול פותח עבורי את האפשרות להיות במגע ובקשר עם היופי והקסם של העולם והטבע באופן שלא כל כך תלוי במה קורה בחוץ; וישנן גם איכויות נפשיות שמתפתחות, כמו אמון, אהבה לעצמך ולאחרים, שלווה ויציבות. שני הדברים האלה יחד יוצרים שינוי קיומי, כלומר, שינוי בתחושה היסודית לגבי ‘מהו העולם’ ו’מי אני’. העולם, האנשים האחרים והעצמי נגלים כאזורים שיש בהם פלא, שאפשר לבטוח בהם, ולחוש כלפיהם חיבה בלתי-תלויה.

תרחיב קצת על ה’קסם’ הזה.

כאנשים, אנחנו חווים, ויכולים לחוות, את הקיום שלנו בהרבה מאוד דרכים. המדיטציה פותחת את האפשרות לשאול: ‘איך אני פוגש’ את העולם הזה, את עצמי, ולהתחיל לערער את הדומיננטיות של אופנים של מפגש שאינם מיטיבים או מועילים, ולטפח אופני מפגש וחוויה מרפאים ומפליאים. הדבר החשוב הוא, שמתוך איכות המפגש שלך עם החוויה האיכות המוחשת של העצמי ושל העולם משתנה. אתה פשוט מתחיל לחוות את עצמך אחרת. זה כאילו הלב והעיניים שלך משתנות. ודרך הלב  והעיניים שלמדו לראות בהרבה דרכים מיטיבות, העצמי והעולם כבר לא נראים כמו שהם נראו קודם, כי אתה יודע, מתוך הניסיון, שאפשר לראות את העולם, אנשים אחרים, בצורה בהירה ועמוקה יותר. מתוך זה, תחושות של פליאה והשתאות הופכת להיות העמדה הנפשית הבסיסית והטבעית.

מה הכלים שמקבלים אנשים שלומדים ומתרגלים מדיטציה?

“הדבר הראשון שלומדים זו האפשרות ליישב את התודעה, להביא אותה למפגש עם החוויה הנוכחית. וזה לא דבר טריוויאלי, או אפילו קל במיוחד. מתוך המפגש עם החוויה, מתרגלים יכולים ללמוד איך פועל המנגנון של מה שאנחנו קוראים לו סבל. כלומר, איך סבל, על כל הרצף שבין אי נחת קלה ועד לקושי משמעותי יותר, נוצר בלב ובתודעה, ומתוך המפגש מבינים יותר ויותר כיצד ניתן להפחית אותו. בנוסף, הם לומדים לפתוח את עצמם לקשב, יופי ורווחה שמפותחים בתוך הלב והתודעה, ולכן לא כל כך תלויים במה מושג או לא מושג בעולם החיצוני.

קורס קצר למתחילים יכול לעשות ממש שינוי בחיים?

“לאנשים רבים הוא יכול לפתוח דלת מאוד משמעותית, ולעשות הבדל גדול, כבר מהתחלה. לתת איזה מרווח ושקט פנימי. כמובן שבסופו של דבר, הכול תלוי בתרגול של כל אחד, ואני לא יכול לתת לאף אחד את מה שהוא לא יעשה בתוך התרגול שלו. אבל האפשרות שניתנת, לפתוח את הדלת להבנה של איך ליצור מרווח ושקט פנימי, עושה את כל ההבדל.

תוכל לתת דוגמאות לשינויים שהם חווים?

יש לי הרבה תלמידים שמתרגלים ביום-יום והמדיטציה הופכת להיות ממש עוגן בחיים שלהם – כורסה מטפורית שאפשר להתרווח בה, לנקות את הרעש של החיים ולגעת במשהו משמעותי ועמוק יותר, פחות סחוף-רוחות.

“למשל, אדם שבא עם הרבה ביקורתיות מבין איך הביקורת שלו נוצרת וגם איך אפשר להפחית את הביקורת. כשהביקורתיות יורדת יש רווחה, יש פתאום תחושה של “אני בסדר” שלא הייתה שם קודם, וזה מאד משמעותי.

אצל הרבה אנשים מה שמשתנה הכי הרבה זו העובדה שהמחשבות כבר לא שולטות בהם. הם מבינים שאפשר לבחור מחשבות חיוביות, ובמקביל להפסיק “לופים” של מחשבות לא מועילות ולהפחית ביקורת. כמובן שיש גם הפחתה של חוסר מנוחה ופיתוח היכולת להכיל כעס בלי שנזיק לעצמינו או לאחרים. כך התרגול משפיע לטובה גם על מערכות יחסים.

אשמח שתרחיב בנקודה האחרונה שציינת.

הנה דוגמה של שלושה אלמנטים בתרגול שיכולים להשפיע לטובה על מערכות היחסים שלנו:

האלמנט הראשון הוא הכוונה. אנו לומדים לראות איך התבוננות  ופעולה מתוך כוונה אוהבת משפיעים על המפגש עם אדם אחר ויוצרים אינטראקציה בריאה יותר שיש בה פתח לשיתוף פעולה והרמוניה.

האלמנט השני הוא אינטליגנציה פנימית. ישנה אפשרות  להיות מודע לכוחות שפועלים בתודעה שלי, ואני יודע להקשיב לקולות המיטיבים. אני שומע גם את הקולות הפחות מיטיבים, אבל לא נותן להם את כל הסמכות. זה מאפשר לנו להתמודד עם כעס וגם משחרר את הפחד שיכול להיות לנו מתגובות של אחרים. זה נותן הרבה ביטחון, משום שאחרים הם הרבה פחות מאיימים, כאשר אתה יודע לעבוד עם מה שהנוכחות שלהם מולידה בלב שלך ולנווט את זה לכיוון טוב אז אתה מוצא שאתה יכול להסתדר, לשתף פעולה ואפילו לאהוב את מי שבעבר עורר בך התנגדות.

אלמנט שלישי הוא חוויות של פליאה, פתיחות ויופי. מתוך שהייה אינטימית וקרובה עם החוויה, התחושה של ‘מה קורה עכשיו’ הולכת ונפתחת, ונעשית עשירה וחיה יותר ויותר. כל דבר שאנחנו משקיעים את עצמנו בו – הולך ומתפתח ונעשה עשיר יותר, לכיוון מועיל או לכיוון מכאיב. אז מתוך הלמידה של איך לשהות בתוך רגע באופן מיטיב, התחושה של ‘מה יש ברגע’ מתפתחת ומתעשרת. וזה כולל, בהחלט, גם רגעים ומצבים בהם אנחנו שוהים עם אחרים. השהייה עם אחרים הופכת להיות מקור של כוח ומשאב, הם מעשירים ופותחים את חוויית הקיום. במילים פשוטות – אתה לומד איך לפעול בעולם עם פחות התנגדות וכעס ובצורה שעובדת עם המציאות ולא נגדה.

למי מתאים הקורס שאתה מעביר במרכז גוף נפש?

“הקורס שאני מעביר בימים אלו מתאים בעיקר למתחילים, לאנשים שהתחום של מיינדפולנס ומדיטציה חדש להם. הקורס פותח עבורם דלת לאפשרות לעבוד עם העולם הפנימי שלהם.

בקורס לומדים סט פשוט אבל גם די רחב של כלים שיכולים לשרת כל אדם שרוצה להתחיל לפגוש ולעבוד עם העולם הפנימי.

הקורס אמנם למתחילים, אבל הוא דורש מידה של מחויבות ורצינות כדי להרוויח ממנו. אפשר להפיק רווחים כבר מהמפגש הראשון וככל שממשיכים ומעמיקים – מפיקים יותר.”

איך בנוי כל מפגש?

“בקורס הקרוב יש 8 מפגשים, בכל מפגש ארבעה חלקים:

  1. תרגול ולימוד מעשי – בכל מפגש נלמד תרגילים חדשים שנבנים על מה שכבר למדנו במפגשים קודמים.
  2. שיתוף – חלק שבמהלכו המשתתפים מקבלים ממני הכוונה אישית בהתאם למה שחוו ושיתפו.
  3.  לימוד על הדינמיקה והמאפיינים של התודעה על בסיס ההבנה הבודהיסטית.
  4. תרגול שני בשיעור וזמן לשאלות אחריו.

בין המפגשים אנחנו מזמינים את המשתתפים לתרגל מדיטציה – בין  15 עד 25 דקות כל יום.”

אם יש בקבוצה אדם מאוד מופנם שלא מעוניין לשתף, האם יש חובת שיתוף?

“קודם כל, אנשים מופנמים ומדיטציה זה שילוב טוב. לעצם השאלה – מטרת השיתוף היא כדי שאוכל לתת הכוונה אישית, אין חובת שיתוף בקבוצה וניתן גם להתייעץ עימי באחד על אחד.

האם יש ספר או הרצאה בנושא שהשפיעו עליך במיוחד בשנים האחרונות?

“יש לי מורה אנגלי שאני עובד איתו כמה שנים, בשם Rob Beurbea, שהיה המורה הראשי במרכז המדיטציה הבינלאומי שבו למדתי באנגליה. הוא הוציא ספר שנקרא Seeing That Frees. הספר עתיד לצאת בעברית בחודשים הקרובים תחת השם “ראייה שמשחררת”. יש לומר שהוא מתאים למתרגלים מנוסים יותר, אבל זה ספר מעולה, ומי שיכול לגשת אליו ברצינות, בהחלט יכול לצפות לתמורות משמעותיות בעולם הפנימי שלו.

הספר “ערות בחיי היומיום” של סטיבן פולדר הוא נותן תמונה בהירה ורחבה של התרגול לאנשים עם פחות נסיון.

ציטוט שהולך איתך?

יש משהו שהמורה שלי אומר, שוב ושוב ובדרכים שונות. שאנחנו, שהולכים את הדרך של התרגול, יכולים וצריכים ללכת צעד אחר צעד לכיוון פחות סבל ויותר אושר. אבל מתישהו, מתוך ההבנות שמתגבשות בהליכה הזו, מתאפשר חופש שבכלל לא חשבנו שעשוי להיות אפשרי לנו, שבכלל לא העלינו על דעתנו.  

קורס מיינדפולנס למתחילים

מדיטציית מיינדפולנס מפתחת ריכוז, קשב ושקט פנימי ומסייעת בהפחתת מתח, עומס מחשבתי ועומס רגשי.
4 מפגשים אונליין

בהנחיית: שלומית שלו

מועד חדש יפורסם בקרוב

קרא עוד »

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

גלילה למעלה

להרשמה לארועי יום פתוח און ליין

*אנא בחר/י את המפגשים בהם תרצה/י להשתתף, יש לשים לב שלא להירשם למפגשים בשעות חופפות.
** פרטים וקישורים יישלחו במייל.