המודולות הנלמדות בתכנית:
א. פוטותרפיה לרוחב ולעומק
מרצה: ד"ר צביקה תורן
ב. כשהנפש טמונה בתמונה
מרצה: סיגל אדלמן
ג. נראות והשמעת קול באמצעות Photovoice
מרצה: ד"ר רבקה הלל-לביאן
ד. הלכה ומעשה בפוטותרפיה
מרצה: ד"ר טלי גורלי טוראל
ה. פוטותרפיה ארגונית חינוכית
המרצה: הראל סטנטון
ו. החלטות יצירתיות בצילום כביטוי של אינדיבידואליות
מרצה: גלעד בנארי
ז. צילום ועריכה בסמארטפון
שם המרצה: ירון בן-חורין
תוכן היחידות בהרחבה:
א. פוטותרפיה לרוחב ולעומק | ד"ר צביקה תורן
קורס זה יכלול סדרת מפגשים בהם נלמד להיעזר בפעולת הצילום ובתוצר הצילום (תצלום) כדי להכיר את עצמנו, להציב לעצמנו יעדים להשבחה והעצמה, לעשות דברים שטרם עשינו כדי להיות במקום שמעולם לא היינו. הצילום משמר רגע חולף, מאפשר להתבונן היטב בפרטים של הרגע ההוא. סדרת צילומים נותנת אפשרות לבדוק האם יש מרכיב מסויים המופיע ברוב התמונות ומצביע על נושא מעסיק ולא-פתור. צילום לאורך תקופה מזמין אותנו לפגוש את השינויים שחלו בנו, אם אנחנו אוהבים אותם או שמא נסחפנו למקום שאיננו חפצים להיות בו.
נפגוש צילומי ילדות, צילומים משפחתיים, ודיוקן עצמי. צילומים שכבר צולמו וצילומים שנבצע עכשיו. המפגשים ישלבו חוויות ולמידה תיאורטית, ברובד האישי, הקבוצתי והמקצועי-אקדמי. מאמרים רלוונטיים יחולקו לאורך הקורס.
בין נושאי היחידה: היכרות דרך צילומים של אחרים. מהו טיפול. מה הם ענפי הפוטותירפיה, ההיסטוריה של הפוטותרפיה והתפתחות הגישות השונות, צילומים ראשונים בקבוצה. הצילום המושגי.
הצילום הייצוגי, צילומים המייצגים רוגע, בטחון, שייכות ויציבות, צילומי ילדות, "הגישה הטיפולית- אלקטיבית ואינטגרטיבית. מפסיכואנאליזה ותיאורית העצמי עד סיביטי וסכימה תירפיה". גישות ועוגנים תיאורטיים במעשה הטיפולי,Every photograph with people has a psychological story to tell. צילומי משפחה, צילומים הדדיים בקבוצה, אני והקבוצה בצילומים הקבוצתיים. סיום היחידה ופרדה.
ב. כשהנפש טמונה בתמונה | סיגל אדלמן
הצילום הוא מדיום העוסק במציאות האובייקטיבית, אך גם מאפשר פרשנות סובייקטיבית וביטוי אישי . הקורס מדגים קשת רחבה של התנסויות ודרכי טיפול מגוונות, מעניינות וייחודיות למדיום הצילום.
הקורס מעניק כלים טיפוליים בפוטותרפיה, לצורך עבודה עם מטופלים, תלמידים ועוד, תוך הרחבת המודעות והצמיחה האישית, דרך השפה הצילומית.
בין נושאי היחידה:
האלבום המשפחתי כמייצג סיפור חיים, דינמיקה משפחתית וזיכרון אישי מול זיכרון קולקטיבי.
ההיסטוריה של הצילום – אבני דרך עיקריות והבנת הכוח של הצילום כשפה לא וורבלית. השפעת הצילום על חיינו ויחסי הגומלין בין פוטותרפיה וטיפול באמנות. היחיד והקבוצה, עבודה קבוצתית ובחינת הדינמיקה החברתית, באמצעות טכניקות המשלבות צילום ואמנות. שימוש תרפויטי בצילום בעבודה עם ילדים, נוער ובוגרים, בטיפול פרטני ובקבוצות. שימוש בטכניקת 'ההשלכה' בצילום, כדרך להעמקת המודעות העצמית. עבודה עם פורטרט אישי ותצלומים מהביוגרפיה האישית ומתקופות משמעותיות בחיינו.
ג. ניראות והשמעת קול באמצעות Photovoice | ד"ר רבקה הלל-לביאן
תיאור הקורס: Photovoice היא מתודולוגיה במחקר איכותני שבאמצעותה אנשים יכולים לזהות, לייצג, ולשפר את קהילתם. Photo voice פותחה על ידי Wang and Burris (1994) באמצעותה חוקרים מספקים מצלמות למשתתפים כדי שיוכלו לתעד נושאים חשובים להם באמצעות השימוש בצילום. טכניקה זו גם מציעה למשתתפים דרכים חדשות ורפלקטיביות לתפיסת העולם שסביבם וכן דרך לחקור את סביבתם ולייצגה במטרה לפעול לשינוי כחלק מפרקטיקה של העצמה אישית וחברתית. נראות והשמעת קול הם צרכים בסיסיים של כל אדם כמו גם הצורך בשייכות. השימוש בשיטות צילום עשוי לעזור לקבוצות לעזור בהדגשת יכולת הפעולה והחוסן שלהם ולא את היותם פגיעים. מטרת הקורס לחשוף את הסטודנטים לדרך להעצמה אישית וחברתית של יחידים וקבוצות, תוך אפשרות להתנסות בדרך זו בעצמם.
ד. הלכה ומעשה בפוטותרפיה | ד"ר טלי גורלי טוראל
במהלך הסמינר נצפה בתיאורי מקרה אשר מאירים את התהליך הפוטותרפי הלכה למעשה.
התיאורים יכללו פעוטות והוריהם, ובוגרים. נעקוב אחר שימושים שונים של המצלמה ותוצרי הצילום בחדר הטיפול.
נבין את הדינמיקה של הטיפול הפסיכודינמי המלווה במצלמה.
נצביע על הייחוד המהותי של טיפול נפשי ריגשי מלווה מצלמה.
בכל מפגש נצפה בתיאור מקרה מצולם, נדון בהיבט המעשי והתיאורטי שלו ונשלים בתרגיל אישי בפוטותרפיה- להמחשה.
ה. פוטותרפיה ארגונית חינוכית | הראל סטנטון
פוטותרפיה ארגונית היא תהליך צילום מודע המאפשר לעבד נושאים מהותיים ולחלץ תובנות ממקום של רגש ואינטואיציה. המבט המודע דרך מסך המצלמה מדמה ראייה דרך משקפיים חדשים. המעבר מראיית תלת מימד לדו מימד מחייב התבוננות רעננה ושינוי פרספקטיבה.
המהפכה הטכנולוגית הפכה את כולנו לצלמים בטלפון. הצילום הוא האומנות הזמינה ביותר. השפה הוויזואלית זמינה ונגישה לכולם. אנשים משתמשים בסמרטפון כגדג’ט מבלי להיות מודעים שהם מדברים בשפת האומן.
הייחוד של עבודת הפוטותרפיה בארגונים הוא באפשרות הניתנת למנהלים, עובדים ואנשי חינוך ליצור שיח ממקום של רגש ואינטואיציה באמצעות כלי טכנולוגי זמין לכולם. תהליך הצילום (בניגוד לקלפים) מאפשר פוקוס ואת דיוק האמירה. תהליך העבודה מתבצע בשלבים – המשתתף יכול להתחיל לעבוד עם דימוי ואמירה מסוימים ובמהלך העבודה להתבונן עליה, לדייק אותה ובמידת הצורך, לעבור לדימוי אחר ולמשמעויות אחרות. תהליך מתמשך זה מרחיב את ההכרות שלנו עם התת-מודע ומצמצם את הפער בין הראש והלב, כך שהם “נפגשים באמצע” – בעיניים.
בקורס נלמד כיצד לעבוד עם המצלמה והפוטותרפיה ככלי לשינוי זוויות התבוננות ויצירת שיח כנה ואינטואיטיבי בארגונים ובחינוך.
ו. החלטות יצירתיות בצילום כביטוי של אינדיבידואליות | גלעד בנארי
מה בין החשיבה היצירתית, לאינדיבידואליות – תרגול צילומי: מהי יצירתיות בצילום, פונקטיום וסטודיום, זהות צילומית.
על החלטות וסגנון בצילום – פירמית החלטות, reframing.
ז. צילום ועריכה בסמארטפון | ירון בן חורין
מהפכת הסמארטפון מאפשרת לכולם לצלם, כמעט בכל זמן ובכל מקום, ולשתף את התמונות עם קהל רחב. הצילום מעודד יצירתיות, תקשורת ודו-שיח עם הסביבה. הוא מפתח יכולת התבוננות באנשים ומקומות, מזוית ופרספקטיבה חדשות. הצילום מעודד סקרנות, ניסוי ותהייה וחשיבה מקורית.
מטרת הסדנה היא להנגיש את נושא הצילום ולאפשר לכל אחד לצלם תמונות יפות, מענינות ויצירתיות, בעזרת הסמארטפון בלבד. הפעילות הינה קלה ומשחררת, ובו זמנית משלבת יצירתיות ולמידה. בסדנה זו נתרכז בהבנת הראייה הצילומית, וטכניקות צילום והמפתח לתמונות מוצלחות. כמו כן, יושם דגש על עריכה ועיבוד התמונות.
לחצ/י כאן לסרטון: ד"ר צביקה תורן מספר על פוטותרפיה – שימוש בצילום בתהליכי טיפול והעצמה.
לחצ/י כאן לסרטון: ד"ר רבקה הלל לביאן מספרת על PHOTOVOICE – שימוש בתמונות להשמעת קול כחלק מהמיומנויות של פוטותרפיה.
עוד על הקורס:
- הקורס בהיקף 150 שעות אקדמיות.
- הלימודים ישלבו תאוריה, תרגולים ופרקי זמן לשאלות ודיון קבוצתי, בין השיעורים יישלחו חומרי העשרה ותרגול בית.
- קבלת תעודה מותנית בהשתתפות של לפחות 80% מהיקף הקורס.
- הקבלה לקורס בכפוף למילוי שאלון, עמידה בתנאי הסף ולאחר ראיון אישי.
- ייתכנו שינויים בתכנית הלימודים.
לדוגמאות לטיפול וליווי ריגשי בכלים של פוטותרפיה היכנסו לקישור הזה
ההרשמה לשנה"ל תשפ"ג בעיצומה
להגשת מועמדות לתוכנית יש למלא שאלון התאמה.

לקריאה ועיון בסילבוס הקורס לחצו כאן >>>
פירוט המפגשים:
פוטותרפיה, ימי ד' 16:30-21:00 אוניברסיטת בר אילן |
מפגש 1 | 16.11.22 | 16:30 – 18:30 ד"ר צביקה תורן
18:30 – 19:00 הפסקה
19:00 – 21:00 סיגל אדלמן |
מפגש 2 | 23.11.22 | 16:30 – 18:30 ד"ר צביקה תורן
18:30 – 19:00 הפסקה
19:00 – 21:00 סיגל אדלמן |
מפגש 3 | 30.11.22 | 16:30 – 18:30 ד"ר צביקה תורן
18:30 – 19:00 הפסקה
19:00 – 21:00 סיגל אדלמן |
מפגש 4 | 7.12.22 | 16:30 – 18:30 ד"ר צביקה תורן
18:30 – 19:00 הפסקה
19:00 – 21:00 סיגל אדלמן |
מפגש 5 | 14.12.22 | 16:30 – 18:30 ד"ר צביקה תורן
18:30 – 19:00 הפסקה
19:00 – 21:00 סיגל אדלמן |
דילוג | חנוכה 21.12.22 | – |
מפגש 6 | 28.12.22 | 16:30 – 18:30 ד"ר צביקה תורן
18:30 – 19:00 הפסקה
19:00 – 21:00 סיגל אדלמן |
מפגש 7 | 4.1.23 | 16:30 – 18:30 ד"ר צביקה תורן
18:30 – 19:00 הפסקה
19:00 – 21:00 סיגל אדלמן |
מפגש 8 | 11.1.23 | 16:30 – 18:30 ד"ר צביקה תורן
18:30 – 19:00 הפסקה
19:00 – 21:00 סיגל אדלמן |
מפגש 9 | 18.1.23 | 16:30 – 18:30 ד"ר צביקה תורן
18:30 – 19:00 הפסקה
19:00 – 21:00 סיגל אדלמן |
מפגש 10 | 25.1.23 | 16:30 – 18:30 ד"ר צביקה תורן
18:30 – 19:00 הפסקה
19:00 – 21:00 סיגל אדלמן |
מפגש 11 | 1.2.23 | 16:30 – 18:30 ד"ר צביקה תורן
18:30 – 19:00 הפסקה
19:00 – 21:00 סיגל אדלמן |
מפגש 12 | 8.2.23 | 16:30 – 18:30 ד"ר צביקה תורן
18:30 – 19:00 הפסקה
19:00 – 21:00 סיגל אדלמן |
מפגש 13 | 15.2.23 | 16:30 – 17:30 – שיעור על פרוייקט הגמר – ד"ר טלי גורלי טוראל 17:30 – 21:00 – ירון בן חורין |
מפגש 14 | 22.2.23 | גלעד בנארי |
מפגש 15 | 1.3.23 | גלעד בנארי |
דילוג | פורים 8.3.23 | – |
מפגש 16 | 15.3.23 | הראל סטנטון |
מפגש 17 | 22.3.23 | הראל סטנטון |
מפגש 18 | 29.3.23 | הראל סטנטון |
דילוג | פסח 5.4.23+12.4.23 | – |
מפגש 19 | 19.4.23 | ד"ר רבקה הלל לביאן |
דילוג | יום העצמאות 26.4.23 | – |
מפגש 20 | 3.5.23 | ד"ר רבקה הלל לביאן |
מפגש 21 | 10.5.23 | ד"ר רבקה הלל לביאן |
מפגש 22 | 17.5.23 – עבודה על פרוייקט גמר + שיחות אישיות פרטניות עם ד"ר טלי גוראלי טוראל – ללא הגעה לכיתה | ד"ר טלי גורלי טוראל – שתי שיחות אישיות על פרוייקט הגמר, כולל הגשת דו"ח התקדמות לד"ר טלי גורלי טוראל במייל – לא מגיעים פיסית לשיעור. |
מפגש 23 | 24.5.22 – עבודה על פרוייקט גמר + שיחות אישיות פרטניות עם ד"ר טלי גוראלי טוראל ללא הגעה לכיתה | ד"ר טלי גורלי טוראל – שתי שיחות אישיות על פרוייקט הגמר, כולל הגשת דו"ח התקדמות לד"ר טלי גורלי טוראל במייל – לא מגיעים פיסית לשיעור. |
מפגש 24 | 31.5.23 | ד"ר טלי גורלי טוראל – הצגת פרוייקט הגמר |
מפגש 25 | 7.6.23 | ד"ר טלי גורלי טוראל – הצגת פרוייקט הגמר |
שריון מועד לשיעור השלמה
למקרה של דילוג | 14.6.23 | |
תהליך העבודה על פרוייקט הגמר = פרוייקט אישי שמלווה בשתי פגישות הדרכה אישיות עם המנחה.
15.2.22 – שיעור על פרוייקט הגמר – ד"ר טלי גורלי טוראל
17.5.23+24.5.23 – שתי שיחות אישיות על פרוייקט הגמר, כולל הגשת דו"ח התקדמות לד"ר טלי גורלי טוראל במייל – לא מגיעים פיסית לשיעור.
31.5.23+7.6.23 – הצגת פרויקט הגמר.