פוטותרפיה – תיאוריה ומיומנויות בטיפול, חינוך ועבודה קהילתית

בהנחיית: ד”ר צביקה תורן, גלעד בנארי, נטלי בן ישראל, שיבי איסמן, ירון בן חורין, הראל סטנטון. ניהול אקדמי – ירדן כרם
תאריך הפתיחה הקרוב: 06/11/2019
מספר מפגשים: 22

תכנית הלימודים כוללת למידה תיאורטית של החיבור בין טיפול אישי וקבוצתי עם תמונות, צילום רגשי – ביטוי עצמי רגשי דרך הצילום, עבודה קהילתית עם צילום – כיצד צילום יכול לבטא את הפרט ואת הקהילה כולה והתייחסות למעמדו של הצילום בימינו דרך למידה של סוציולוגיה, חקר ותקשורת ויזואלית.

132 שעות אקדמיות.

השאירו פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם:

מידע מלא: פוטותרפיה – תיאוריה ומיומנויות בטיפול, חינוך ועבודה קהילתית

מוזמנים לקבוע שיחת היכרות/ שיחה טלפונית עם מנחת הקורס אודות התכנים 072-3942557

 

22 מפגשים בימי רביעי, 16:30-21:00 | 132 שעות אקדמיות.

פוטותרפיה הינה טיפול באמצעות צילום ובאמצעות התבוננות בתמונות קיימות.

הצילום הוא עצירה של רגע חולף ויכולת השתהות והתבוננות במה שקיים ברגע הזה. מאפיינים של התמונה, תכנים גלויים וסמויים המופיעים בתמונה, הסיפורים השונים הנאספים סביב התמונה, כל אלה נותנים הזדמנות למפגש מרענן ומתחדש של האדם עם עצמו. מפגש עם סיפור חיים כפי שנטווה עד עכשיו, והזדמנות ליצור סיפור מצולם, מרפא ומזמין צמיחה והתעצמות.

תכנית לימודי הפוטותרפיה תיקח את התלמידים למסע מרתק של טיפול, העצמה, התפתחות אישית והתפתחות בתוך קהילה המבטאת את עצמה דרך הצילום.

התלמידים מתבקשים לעבוד עם קבוצות דרך הצילום במהלך שנת הלימודים, על מנת להעמיק את הבנתם בכלי העבודה. העבודה תהיה תחת הנחייה.

המודולות הנלמדות בתכנית:

א. פוטותרפיה לרוחב ולעומק
מרצים: ד”ר צביקה תורן וגלעד בנארי


ב. פוטותרפיה ככלי להעצמה ועיבוד הדימוי העצמי והגופני
מרצה: נטלי בן ישראל


ג. לצלם סיפור – סוציולוגיה ויזואלית, חקר ויזואלי, תקשורת ויזואלית: צילום דוקומנטרי כדרך לראייה אלטרנטיבית וכמנוע לשינוי
מרצה: שיבי איסמן


ד. שם הקורס: פוטותרפיה ארגונית חינוכית
שם המרצה: הראל סטנטון


ה. שם הקורס: צילום ועריכה בסמארטפון
שם המרצה: ירון בן חורין

 

תוכן היחידות בהרחבה:

א. פוטותרפיה לרוחב ולעומק | ד”ר צביקה תורן וגלעד בנארי

קורס זה יכלול סדרת מפגשים בהם נלמד להיעזר בפעולת הצילום ובתוצר הצילום (תצלום) כדי להכיר את עצמנו, להציב לעצמנו יעדים להשבחה והעצמה, לעשות דברים שטרם עשינו כדי להיות במקום שמעולם לא היינו.

הצילום משמר רגע חולף, מאפשר להתבונן היטב בפרטים של הרגע ההוא. סדרת צילומים נותנת אפשרות לבדוק האם יש מרכיב מסויים המופיע ברוב התמונות ומצביע על נושא מעסיק ולא-פתור. צילום לאורך תקופה מזמין אותנו לפגוש את השינויים שחלו בנו, אם אנחנו אוהבים אותם או שמא נסחפנו למקום שאיננו חפצים להיות בו.

נפגוש צילומי ילדות, צילומים משפחתיים, ודיוקן עצמי. צילומים שכבר צולמו וצילומים שנבצע עכשו. המפגשים ישלבו חוויות ולמידה תיאורטית, ברובד האישי, הקבוצתי והמקצועי-אקדמי. מאמרים רלוונטיים יחולקו לאורך הקורס.

קטעים מספרו החדש של ד”ר צביקה תורן “בצלמנו כדמותנו”

ב. פוטותרפיה ככלי להעצמה ועיבוד הדימוי העצמי והגופני | נטלי בן ישראל

קשה כיום לתאר את חיינו ללא צילום. דרך הצילום אנו יכולים להציג עצמנו – פנטזיות, תחושות, רגשות, כמו גם את גופנו ומערכות יחסים.
הצילום ככלי טיפולי מסייע לעקוף הגנות, ליצור תקשורת בלתי מילולית ולהגברת תחושת השליטה אצל המטופל ומודעותו העצמית.

פוטותרפיה הינה טכניקה טיפולית מעודנת ועם זאת, מאוד עוצמתית לעבודה על הדימוי הגופני והדימוי העצמי של המטופל. באמצעות הבחירות האסתטיות בצילום אנו יכולים ללמוד על הדרך בה המטופל תופס את המציאות סביבו ולגבי המוטיבים בהם הוא מתעסק בחייו האישיים.
פוטותרפיה הינה תחום שהתפתח מתוך הטיפול באומנות. השפה הצילומית הינה קרש קפיצה לדיאלוג עם תחומים אומנותיים נוספים. תמונה יכולה להיות מקור השראה לכתיבה יצירתית, נקודת מוצא ליצירה באומנות הפלסטית, ובסיס לפיתוח עלילה תיאטרלית ותנועתית.
בקורס זה נחשפים הסטודנטים לטכניקות השונות לשילוב מדיום הצילום במסגרת הטיפולית, חווים את השיעורים שיש למדיום זה ללמד אותם על עצמם ולומדים כיצד ניתן לשלב בין מדיום הצילום למדיומים יצירתיים אחרים. במהלך המפגשים הסטודנטים לומדים באמצעות שילוב של תיאוריה ותרגילים חווייתיים בכיתה ומתנסים בתהליך אישי, קבוצתי וויזואלי, המאפשר התפתחות אישית משמעותית, תוך הפנמת הטכניקות הנלמדות.

ג. לצלם סיפור – סוציולוגיה ויזואלית, חקר ויזואלי, תקשורת ויזואלית: צילום דוקומנטרי כדרך לראייה אלטרנטיבית וכמנוע לשינוי |  שיבי איסמן

אנו חיים בעולם בו כולנו מצלמים את כולנו לדעת, בתרבות בה הגבולות בין המציאות לתמונות שמשקפות אותה הנם מטושטשים במקרה הטוב, מקריים ושבריריים בדרך כלל, אבל תמיד טעונים ומלאי משמעות. התמונה הפכה לשפה גלובלית שמחברת אותנו לאנושות אחת כוללת, והמצלמה לכלי, למדיום שאם להשתמש באמירתו של מרשל מקלוהם  – היום יותר מתמיד הנו גם המסר בכבודו ולכשעצמו. מן הראוי אם כן, אולי אפילו מחוייב המציאות הוא, שאנו העוסקים בחינוך בהוראה בטיפול ובתקשורת נכיר, נלמד, נבין ונרתום את סגולותיה של המצלמה ככלי לחקר ויזואלי, תקשורתי, רפלקטיבי ועוצמתי מאין כמוהו המאפשר תובנה, עיבוד, ראייה אחרת אולי של המציאות בה אנו חיים, כמנוע ללמידה ולפיתוח פרטניים, כמו גם להובלה ולשינוי קהילתי וחברתי. מטרת הקורס היא להציג בפני המשתתפים את המבוא לסוציולוגיה ויזואלית,  את ההכרות עם העקרונות והיישומים של “לצלם סיפור” – סדנאות ותהליכים בחקר ויזואלי וצילום רפלקטיבי, ולהקנות להם כלים מעשיים מהתחום אשר באמצעותם יוכלו להטמיע בעבודתם את הצילום הרפלקטיבי כדרך לראייה אלטרנטיבית, מנוע ללמידה, פיתוח ושינוי.

ד. פוטותרפיה ארגונית חינוכית | הראל סטנטון

פוטותרפיה ארגונית היא תהליך צילום מודע המאפשר לעבד נושאים מהותיים ולחלץ תובנות ממקום של רגש ואינטואיציה. המבט המודע דרך מסך המצלמה מדמה ראייה דרך משקפיים חדשים. המעבר מראיית תלת מימד לדו מימד מחייב התבוננות רעננה ושינוי פרספקטיבה.
המהפכה הטכנולוגית הפכה את כולנו לצלמים בטלפון. הצילום הוא האומנות הזמינה ביותר. השפה הוויזואלית זמינה ונגישה לכולם. אנשים משתמשים בסמרטפון כגדג’ט מבלי להיות מודעים שהם מדברים בשפת האומן.

הייחוד של עבודת הפוטותרפיה בארגונים הוא באפשרות הניתנת למנהלים, עובדים ואנשי חינוך ליצור שיח ממקום של רגש ואינטואיציה באמצעות כלי טכנולוגי זמין לכולם. תהליך הצילום (בניגוד לקלפים) מאפשר פוקוס ואת דיוק האמירה. תהליך העבודה מתבצע בשלבים – המשתתף יכול להתחיל לעבוד עם דימוי ואמירה מסוימים ובמהלך העבודה להתבונן עליה, לדייק אותה ובמידת הצורך, לעבור לדימוי אחר ולמשמעויות אחרות.
תהליך מתמשך זה מרחיב את ההכרות שלנו עם התת-מודע ומצמצם את הפער בין הראש והלב, כך שהם “נפגשים באמצע” – בעיניים.

בקורס נלמד כיצד לעבוד עם המצלמה והפוטותרפיה ככלי לשינוי זוויות התבוננות ויצירת שיח כנה ואינטואיטיבי בארגונים ובחינוך.

ה. צילום ועריכה בסמארטפון | ירון בן חורין

מהפכת הסמארטפון מאפשרת לכולם לצלם, כמעט בכל זמן ובכל מקום, ולשתף את התמונות עם קהל רחב. הצילום מעודד יצירתיות, תקשורת ודו-שיח עם הסביבה. הוא מפתח יכולת התבוננות באנשים ומקומות, מזוית ופרספקטיבה חדשות. הצילום מעודד סקרנות, ניסוי ותהייה וחשיבה מקורית.
מטרת הסדנה היא להנגיש את נושא הצילום ולאפשר לכל אחד לצלם תמונות יפות, מענינות ויצירתיות, בעזרת הסמארטפון בלבד. הפעילות הינה קלה ומשחררת, ובו זמנית משלבת יצירתיות ולמידה. בסדנה זו נתרכז בהבנת הראייה הצילומית, וטכניקות צילום והמפתח לתמונות מוצלחות. כמו כן, יושם דגש על עריכה ועיבוד התמונות.

תאריכי המפגשים בקורס

בהנחיית: ד”ר צביקה תורן, גלעד בנארי, נטלי בן ישראל, שיבי איסמן, ירון בן חורין, הראל סטנטון. ניהול אקדמי – ירדן כרם

yarden_cerem


ניהול אקדמי – ירדן כרם

מרכזת שני תחומי לימוד במרכז הישראלי ללימודי גוף נפש: התמקדות ופוטותרפיה. מוסמכת להוראת התמקדות מטעם המרכז להתמקדות הבינלאומי, מרצה על ההתמקדות בכנסים אקדמאים ובארגונים שונים. מטפלת בקליניקה פרטית דרך הגישות: התמקדות, S.E., הקומי, גרינברג, פאולה. מדריכה בגישה ההתייחסותית. חברה בארגון הישראלי ובאיגוד האירופאי לפסיכותרפיה גופנית. הקימה את ביה”ס פוקוס, ביה”ס למקצועות הפוטו והוידאו תרפיה, בנתה את תכנית הלימודים והייתה המנהלת האקדמית הראשונה ומנהלת המרכז הטיפולי במרכז לוידאו תרפיה, ביה”ס מעלה. מפתחת תוכניות לימוד ומודלים לעבודה טיפולית באמצעות הוידאו והקולנוע. מבין כותבי הספר Video and Filmmaking as Psychotherapy Research and Practice, U.S.A: Routledge.

בעלת תואר MFA בקולנוע וטלוויזיה, MA במסלול לטיפול בהבעה ויצירה ו BA בפילוסופיה כללית ויהודית. הפיקה שני סרטים תיעודיים – “ריבועים של קרטון” (היתה שותפה לבימוי, תסריט וצילום) ו- “הדר – החופש לעשות”.


צבי תורן
ד”ר צביקה תורן

פסיכולוג וצלם אמנותי, מנחה קורסים וסדנאות במוסדות אקדמיים רבים ובכנסים מקצועיים, שתי תערוכות (“שורשים וכנפיים”, “מחול הוא השפה הסודית של הנפש”), מאמרים מקצועיים על פוטותרפיה, וספר חדש “בצלמנו כדמותנו” המאגד צילום וטיפול.



גלעד בנארי

קופירייטר עם מצלמה. צלם ומורה לצילום יצירתי למעלה מעשר שנים בבתי הספר המובילים לצילום בישראל. מלמד צילום במסגרת פוטותרפיה וצילום רגשי מ 2013. גלעד בוחן את המציאות בעיניים של אמן קונספטואלי והמצלמה היא לא יותר מכלי להשגת המטרה. צילום יצירתי מפגיש אותנו עם עצמנו. אנחנו משחררים את ציפור הנפש שלנו והיא חוזרת אלינו בכל תמונה שנצלם.


נטלי בן ישראל

הינה מייסדת ומנחת המסלול הדו שנתי ללימודי פוטותרפיה במכללה האקדמית גליל מערבי.
תרפיסטית בהבעה ויצירה M.A. Lesley University ופוטותרפיסטית PhotoTherapy Techniques Training הכשרה תחת ג’ודי וייסר מייסדת תחום הפוטותרפיה B.F.A. בקולנוע וטלוויזיה אוניברסיטת תל אביב.
בעלת ניסיון עשיר בטיפול והנחיית קורסים וסדנאות לילדים, בני נוער ומבוגרים והינה צלמת ותרפיסטית המתמחה בעבודה פורצת דרך עם נשים ונערות בדגש על דימוי הגוף הנשי באמצעות המצלמה.



שיבי איסמן

מייסדת המכון הישראלי לחקר ויזואלי, מתמחה בתקשורת ויזואלית, וחלוצת תחום הסוציולוגיה הויזואלית בארץ. מפתחת, מרצה ומנחה בשיטות מחקר, טיפול ויישום של חקר ויזואלי באמצעות מצלמה על פי שיטת “לצלם סיפור”. בעלת תואר ראשון בתקשורת מאוניברסיטת מונטקלייר (ארה”ב), תואר שני בחינוך ותקשורת אמנותית מואניברסיטת ניו יורק (ארה”ב) ומועמדת לדוקטורט בביה”ס לחינוך של אותה אוניברסיטה. התגוררה ועבדה במשך קרוב לעשרים שנה בניו יורק שם עסקה בתקשורת ומדיה כמפיקה ברשת הטלוויזיה האמריקאית NBC, דוברת שגריר ישראל המשלחת הישראלית לאו”ם, ובעלת עסק עצמאי לפיתוח אסטרטגיות תקשורת חובקות מדיה לעסקים ולארגונים.


הראל סינטון
הראל סטנטון

פוטותרפיסט ארגוני, צלם ״מסע אחר״ ומרצה בינלאומי. מנחה סדנאות פיתוח ארגוני המתבססות על חוויה חזותית עוקפת קוגניציה. להראל נסיון עשיר של מאות הרצאות וסדנאות בחברות וארגונים בארץ ובעולם.


ירון בן חורין
ירון בן חורין

מצלם אמנותית מגיל 16. שירת ביחידת ההסרטה של חיל חינוך כבמאי ועורך.
לימודי צילום ב – School of Visual Arts, NY. ניסיון מקצועי של 30 שנים בצילום, בימוי, עריכה והפקה – בעיקר קליפים ופרסומות.
בעל תואר MBA מאונברסיטת Oxford Brookes, UK. מנחה סדנאות צילום בחו”ל מטעם אשת טורס.
כותב ל”הארץ אונליין” על צילום בסמארטפוון. פעיל בקהילות הצילום ברשתות החברתיות – Instagram, EyeEm, 500px, Tumblr.
ה-“אני מאמין” של בן חורין: ע”י הקניית האהבה שלי לצילום למשתתפים המסר שמועבר הוא: כל אחד יכול לפתח יצירתיות, במיוחד כשאין חסמים טכנולוגיים בפניכם.
היו יצירתיים והסתכלו על העולם סביבכם באור חדש ומקורי. את הלמידה הזאת קחו איתכם לכל תחום ומקום שתגיעו אליו בחיים.

השאירו פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם:

קורסים נוספים בהנחיית ד”ר צביקה תורן, גלעד בנארי, נטלי בן ישראל, שיבי איסמן, ירון בן חורין, הראל סטנטון. ניהול אקדמי – ירדן כרם