המודולות הנלמדות בתוכנית:
א. פוטותרפיה לרוחב ולעומק – מרצה: ד"ר צביקה תורן
ב. כשהנפש טמונה בתמונה – מרצה: סיגל אדלמן
ג. נראות והשמעת קול באמצעות Photovoice – מרצה: ד"ר רבקה הלל-לביאן
ד. 'פרויקט אישי' לסיכום לימודי פוטותרפיה – מרצה: ד"ר טלי גורלי טוראל
ה. פוטותרפיה ארגונית חינוכית – המרצה: הראל סטנטון
ו. החלטות יצירתיות בצילום כביטוי של אינדיבידואליות – מרצה: גלעד בנארי
ז. צילום ועריכה בסמארטפון – שם המרצה: ירון בן-חורין
תוכן היחידות בהרחבה:
א. פוטותרפיה לרוחב ולעומק | ד"ר צביקה תורן
קורס זה יכלול סדרת מפגשים בהם נלמד להיעזר בפעולת הצילום ובתוצר הצילום (תצלום) כדי להכיר את עצמנו, להציב לעצמנו יעדים להשבחה והעצמה, לעשות דברים שטרם עשינו כדי להיות במקום שמעולם לא היינו. הצילום משמר רגע חולף, מאפשר להתבונן היטב בפרטים של הרגע ההוא. סדרת צילומים נותנת אפשרות לבדוק האם יש מרכיב מסויים המופיע ברוב התמונות ומצביע על נושא מעסיק ולא-פתור. צילום לאורך תקופה מזמין אותנו לפגוש את השינויים שחלו בנו, אם אנחנו אוהבים אותם או שמא נסחפנו למקום שאיננו חפצים להיות בו.
נפגוש צילומי ילדות, צילומים משפחתיים, ודיוקן עצמי. צילומים שכבר צולמו וצילומים שנבצע עכשיו. המפגשים ישלבו חוויות ולמידה תיאורטית, ברובד האישי, הקבוצתי והמקצועי-אקדמי. מאמרים רלוונטיים יחולקו לאורך הקורס.
לחצ/י כאן לסרטון: ד"ר צביקה תורן מספר על פוטותרפיה – שימוש בצילום בתהליכי טיפול והעצמה.
ב. כשהנפש טמונה בתמונה | סיגל אדלמן
הצילום הוא מדיום העוסק במציאות האובייקטיבית, אך גם מאפשר פרשנות סובייקטיבית וביטוי אישי . הקורס מדגים קשת רחבה של התנסויות ודרכי טיפול מגוונות, מעניינות וייחודיות למדיום הצילום.
הקורס מעניק כלים טיפוליים בפוטותרפיה, לצורך עבודה עם מטופלים, תלמידים ועוד, תוך הרחבת המודעות והצמיחה האישית, דרך השפה הצילומית.
בין נושאי היחידה: האלבום המשפחתי כמשקף דינאמיקה משפחתית, זיכרון קולקטיבי וזיכרון אישי, עבודה עם תצלומים המוכרים לנו, עבודה עם פורטרט אישי וצילומים מהביוגרפיה האישית, ההיסטוריה של הצילום – אבני דרך עיקריות, הבנת הכוח של הצילום כשפה לא וורבלית. שימוש תרפויטי בצילום בעבודה עם ילדים, בטיפול פרטני ובקבוצות, שימוש בטכניקת 'ההשלכה' בצילום, כדרך להעמקת המודעות העצמית, היחיד והקבוצה, עבודה קבוצתית ובחינת הדינמיקה החברתית.
ג. ניראות והשמעת קול באמצעות Photovoice | ד"ר רבקה הלל-לביאן
תיאור הקורס: Photovoice היא מתודולוגיה במחקר איכותני שבאמצעותה אנשים יכולים לזהות, לייצג, ולשפר את קהילתם. Photo voice פותחה על ידי Wang and Burris (1994) באמצעותה חוקרים מספקים מצלמות למשתתפים כדי שיוכלו לתעד נושאים חשובים להם באמצעות השימוש בצילום. טכניקה זו גם מציעה למשתתפים דרכים חדשות ורפלקטיביות לתפיסת העולם שסביבם וכן דרך לחקור את סביבתם ולייצגה במטרה לפעול לשינוי כחלק מפרקטיקה של העצמה אישית וחברתית. נראות והשמעת קול הם צרכים בסיסיים של כל אדם כמו גם הצורך בשייכות. השימוש בשיטות צילום עשוי לעזור לקבוצות לעזור בהדגשת יכולת הפעולה והחוסן שלהם ולא את היותם פגיעים. מטרת הקורס לחשוף את הסטודנטים לדרך להעצמה אישית וחברתית של יחידים וקבוצות, תוך אפשרות להתנסות בדרך זו בעצמם.
לצפייה בסרטון של ד"ר רבקה הלל לביאן מספרת על PHOTOVOICE – שימוש בתמונות להשמעת קול כחלק מהמיומנויות של פוטותרפיה – לחצו כאן >>
ד. 'פרויקט אישי' לסיכום לימודי פוטותרפיה | ד"ר טלי גורלי טוראל
כל לומד ולומדת ייצרו במהלך השנה פרויקט אישי מיוחד. מטרת הפרויקט היא ליצור בדרך אומנותית-צילומית דימוי שיראה כיצד חוו רעיון מתוך לימודי הפוטותרפיה, איך השפיעו עליהם הרעיון או החוויה ומהם התהליכים שעברו בהקשר זה.
הפרויקט הינו תהליכי ומתחיל בכך שהלומדים בוחרים אירוע, חוויה, מפגש או תהליך שהיה משמעותי עבורם במהלך הלימודים אצל אחד המורים. הם מקבלים שתי הדרכות מקוונות בהן ידונו עם המנחה על הרעיון ועל דרך הביצוע הצילומית של ההגשה.
הפרויקט עשוי להתממש בעבודת סטילס (צילום מעובד ומטופל), בעבודת וידאו ארט, בקולאז', בצילום מבעד לחומרים ממסכים, או בכל דרך אחרת שתוסכם. הפרקטיקה מבוססת על הסבה של רעיון Aesthetical Feedback.
הלומדים כותבים תקציר של כעמוד על התהליך ומגישים את הפרויקט (התקציר+עבודת האמנות) בכתב/באמצעים אלקטרוניים במהלך חודש אפריל/מאי. שני המפגשים האחרונים בשנה"ל יוקדשו להצגת הפרויקטים במליאה (במצגת, בתצוגה, בוידאו וכד'), לדיון ולסיכום תהליך הלמידה כולו.
ה. פוטותרפיה ארגונית חינוכית | הראל סטנטון
פוטותרפיה ארגונית היא תהליך צילום מודע המאפשר לעבד נושאים מהותיים ולחלץ תובנות ממקום של רגש ואינטואיציה. המבט המודע דרך מסך המצלמה מדמה ראייה דרך משקפיים חדשים. המעבר מראיית תלת מימד לדו מימד מחייב התבוננות רעננה ושינוי פרספקטיבה.
המהפכה הטכנולוגית הפכה את כולנו לצלמים בטלפון. הצילום הוא האומנות הזמינה ביותר. השפה הוויזואלית זמינה ונגישה לכולם. אנשים משתמשים בסמרטפון כגדג’ט מבלי להיות מודעים שהם מדברים בשפת האומן.
הייחוד של עבודת הפוטותרפיה בארגונים הוא באפשרות הניתנת למנהלים, עובדים ואנשי חינוך ליצור שיח ממקום של רגש ואינטואיציה באמצעות כלי טכנולוגי זמין לכולם. תהליך הצילום (בניגוד לקלפים) מאפשר פוקוס ואת דיוק האמירה. תהליך העבודה מתבצע בשלבים – המשתתף יכול להתחיל לעבוד עם דימוי ואמירה מסוימים ובמהלך העבודה להתבונן עליה, לדייק אותה ובמידת הצורך, לעבור לדימוי אחר ולמשמעויות אחרות. תהליך מתמשך זה מרחיב את ההכרות שלנו עם התת-מודע ומצמצם את הפער בין הראש והלב, כך שהם “נפגשים באמצע” – בעיניים.
בקורס נלמד כיצד לעבוד עם המצלמה והפוטותרפיה ככלי לשינוי זוויות התבוננות ויצירת שיח כנה ואינטואיטיבי בארגונים ובחינוך.
ו. החלטות יצירתיות בצילום כביטוי של אינדיבידואליות | גלעד בנארי
מה בין החשיבה היצירתית, לאינדיבידואליות – תרגול צילומי: מהי יצירתיות בצילום, פונקטיום וסטודיום, זהות צילומית.
על החלטות וסגנון בצילום – פירמית החלטות, reframing.
ז. צילום ועריכה בסמארטפון | ירון בן חורין
מהפכת הסמארטפון מאפשרת לכולם לצלם, כמעט בכל זמן ובכל מקום, ולשתף את התמונות עם קהל רחב. הצילום מעודד יצירתיות, תקשורת ודו-שיח עם הסביבה. הוא מפתח יכולת התבוננות באנשים ומקומות, מזוית ופרספקטיבה חדשות. הצילום מעודד סקרנות, ניסוי ותהייה וחשיבה מקורית.
מטרת הסדנה היא להנגיש את נושא הצילום ולאפשר לכל אחד לצלם תמונות יפות, מענינות ויצירתיות, בעזרת הסמארטפון בלבד. הפעילות הינה קלה ומשחררת, ובו זמנית משלבת יצירתיות ולמידה. בסדנה זו נתרכז בהבנת הראייה הצילומית, וטכניקות צילום והמפתח לתמונות מוצלחות. כמו כן, יושם דגש על עריכה ועיבוד התמונות.
עוד על הקורס:
- הקורס בהיקף 150 שעות אקדמיות.
- הלימודים ישלבו תאוריה, תרגולים ופרקי זמן לשאלות ודיון קבוצתי, בין השיעורים יישלחו חומרי העשרה ותרגול בית.
- קבלת תעודה מותנית בהשתתפות של לפחות 80% מהיקף הקורס.
- הקבלה לקורס בכפוף למילוי שאלון, עמידה בתנאי הסף ולאחר ראיון אישי.
- ייתכנו שינויים בתכנית הלימודים.
לדוגמאות לטיפול וליווי ריגשי בכלים של פוטותרפיה היכנסו לקישור הזה
ההרשמה למחזור 2023-24 נפתחה
מועד תחילת הקורס – 11.10.23
לקריאה ועיון בסילבוס הקורס לחצו כאן >>>
פירוט המפגשים:
פוטותרפיה, ימי ד', 17:00-20:30 (יתקיים בבר אילן) |
|
מועד מפגש |
מנחה |
מפגש 1 |
11.10.23 |
צביקה תורן |
מפגש 2 |
18.10.23 |
צביקה תורן |
מפגש 3 |
25.10.23 |
צביקה תורן |
מפגש 4 |
1.11.23 |
צביקה תורן |
מפגש 5 |
8.11.23 |
צביקה תורן |
מפגש 6 |
15.11.23 |
צביקה תורן |
מפגש 7 |
22.11.23 |
צביקה תורן |
מפגש 8 |
29.11.23 |
צביקה תורן |
מפגש 9 |
6.12.23 |
צביקה תורן |
דילוג |
חנוכה 13.12.23 |
|
מפגש 10 |
20.12.23 |
ירון בן חורין |
מפגש 11 |
27.12.23 |
הראל סטנטון |
מפגש 12 |
3.1.24 |
הראל סטנטון |
מפגש 13 |
10.1.24 |
הראל סטנטון |
מפגש 14 |
17.1.24 |
סיגל אדלמן |
מפגש 15 |
24.1.24 |
סיגל אדלמן |
מפגש 16 |
31.1.24 |
סיגל אדלמן |
מפגש 17 |
7.2.24 |
סיגל אדלמן |
מפגש 18 |
14.2.24 |
סיגל אדלמן |
מפגש 19 |
21.2.24 |
סיגל אדלמן |
מפגש 20 |
28.2.24 |
סיגל אדלמן |
מפגש 21 |
6.3.24 |
סיגל אדלמן |
מפגש 22 |
13.3.24 |
סיגל אדלמן |
מפגש 23 |
20.3.24 |
טלי גורלי טוראל |
מפגש 24 |
27.3.24 |
רבקה הלל לביאן |
מפגש 25 |
3.4.24 |
רבקה הלל לביאן |
מפגש 26 |
10.4.24 |
גלעד בנארי |
מפגש 27 |
מפגש סיור – יום ו' (9:00-12:30) 12.4.24 |
גלעד בנארי |
מפגש 28 |
17.4.24 |
גלעד בנארי |
דילוג |
פסח 24.4.24 |
|
מפגש 29 |
1.5.24 |
רבקה הלל לביאן |
מפגש 30 |
עבודת גמר – פגישות אישיות עם טלי גורלי טוראל |
בתיאום אישי |
שריון השלמה |
8.5.24 |
|
שריון השלמה |
15.5.24 |
|
מפגש 31 |
22.5.24 |
טלי גורלי טוראל |
מפגש 32 |
29.5.24 |
טלי גורלי טוראל |
- ייתכנו שינויים במועדי המפגשים